• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان خشونت اکولوژیکی علیه زنان در آثار علی اشرف درویشیان (مطالعه موردی: فصل نان، سال‌های ابری، همراه آهنگ‌های بابام، آبشوران)
تعداد صفحات 12
نویسنده هیوا حسن‌پور - هاجر هدایتی‌زاده
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر سال 5 شماره 4 پیاپی 17
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 118-107
کلید واژه خشونت  داستان  زن در ادبیات داستانی  خشونت علیه زنان  زن در آثار نویسندگان  ادبیات داستانی  زن در آثار داستانی  محیط زیست  شخصیت‌های زن داستان‌ها  داستانهای فارسی  زن در داستان‌های فارسی  شخصیت زن در رمان‌ها و داستان‌ها  زن در آثار نویسندگان مرد  داستان ایرانی  سال‌های ابری (داستان)  ادبیات داستانی واقع‌ گرا  شخصیت پردازی داستانی  نویسندگان مرد  علی اشرف درویشیان  آثار داستانی  خشونت اکولوژیک  شخصیت داستانی  ادبیات داستانی ایران  فصل نان (داستان)  همراه آهنگ‌های بابام (داستان)  آبشوران (داستان)  
چکیده خشونت اکولوژیکی علیه زنان، گونه‌ای از خشونت است که در آن زنان در پیوند با طبیعت و عناصر آن مورد ظلم واقع می‌شوند. این نوع خشونت بر یک نوع پیوند بین زن و طبیعت اشاره دارد که هر دو را در حد سوژه‌هایی منفعل، تنزل می‌دهد. در این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی و تحلیل خشونت اکولوژیکی علیه زنان در داستان‌های درویشیان پرداخته شده است. درویشیان از جمله نویسندگان واقع‌گرای ادبیات فارسی است که شخصیت‌های زن داستان‌های او بر اساس واقعیت‌های موجود، شخصیت‌هایی هستند بدون اراده و آزادی. ضرورت انجام این پژوهش در نشان دادن نوع بینش فرهنگی اجتماعی دوره‌ای است که داستان‌ها در آن شکل گرفته‌اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که فقر در تمام ابعاد آن، خرافات، فرهنگ و باورهای موجود، تشدید کنندۀ خشونت علیه زنان هستند و در این میان، طبیعت به دلیل پیوندخوردگی بیشتر با زنان، سهم بیشتری در این بازنمایی دارد. شخصیت‌های مرد داستان‌های درویشیان، حتّی وقتی که به ظلم علیه زنان می‌پردازند آن‌ها را در قالب عناصر محیط زیست بازنمایی می‌کنند. این بازنمایی نشان از پیوند و تناسب این دو با هم دارد. در داستان‌های درویشیان، شخصیت‌های زن، سوژه‌هایی منفعل هستند که مانند طبیعت و عناصر آن، امکان دفاع از خود ندارند.

کد مقاله 48167
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397