عنوان | طراحی مدل تولید فیلم در سینمای ایران با رویکرد تحکیم خانواده |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 12 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
کلید واژه | استحکام خانواده سینمای ایران فیلمهای ایرانی فیلمهای سینمایی ایران نظریه زمینهای فیلم سینمایی طراحی مدل تولید فیلم |
چکیده |
فیلم و سینما به عنوان یکی از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان ها، خانواده ها، چگونگی برقراری ارتباطات درون گروهی و برون گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده در سینمای ایران انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش کلیه صاحب نظران حوزه سینما بودند دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گرداوری شدند و با رویکرد تحلیل محتوا و کدگذاری اقدام به تحلیل آنها شد. اعتبار داده ها به روش کثرتگرایی در شیوه انجام کار، پژوهشگر و مشارکت کننده بدست آمد. نهایتاً مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده با 81 مفهوم و 17 مقوله بدست آمد که مقوله محوری مدل، «تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده» بود؛ عوامل زمینهساز شامل «مدیریت کلان فرهنگی» و «تخصیص بودجه»؛ عوامل علی شامل «سیاست گذاری و برنامه ریزی هدفمند»، «حمایت و پشتیبانی مسئولان و نهادهای فرهنگی ذیربط»، «بازگشت سرمایه» و «کیفیت فیلمنامه»؛ عوامل مداخلهگر شامل «عوامل فرهنگی»، «عوامل اجتماعی و خانوادگی» و «عوامل فیلم سازی»؛ راهبردها شامل «عوامل فنی- زیرساختی»، «توجه به ظرفیتهای سینمایی موجود»، «مشوقهای تشویقی» و «توجه ویژه به جشنوارهها» و نهایتاً پیامدها شامل «تقویت خانواده ایرانی»، «ارتقاء هویت و فرهنگ ملی» و «امنیت اجتماعی» بودند. نتیجه آنکه براساس پژوهش حاضر و کشف ابعاد و مؤلفه و شاخص های کیفی بدست آمده مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده در سینمای ایران براساس رویکرد نظام مند طراحی گردید. |
کد مقاله | 48163 |
تعداد بازدید | 28 |
|