عنوان | بررسی اثربخشی بسته آموزشی ارتقای مهارتهای فردی بر توانمندیهای شناختی رفتاری زنان حاشیهنشین |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهش اجتماعی سال 14 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 22-1 |
کلید واژه | خودآگاهی زنان تنظیم هیجانی خودآگاهی مهارت برقراری ارتباط ارتباط مؤثر حاشیه نشینی در مشهد حاشیه نشینی زنان حاشیه نشین محلات حاشیه نشین مهارتهای فردی حاشیه نشینی شهری مهارت تنظیم هیجانی توانمندیهای شناختی رفتاری ارزنان (منطقه) شهر قدس (منطقه) شیراباد (منطقه) جاهد شهر (منطقه) |
چکیده |
امروزه با گسترش کلانشهرها و پیچیدگی های زندگی، مشکلات زندگی نیز روز به روز در حال افزایش است. مشکلاتی که مواجهه شدن با آنها نیاز به مهارت و توانایی دارد. هدف اساسی این پژوهش بررسی اثربخشی بسته آموزش ارتقای مهارت های فردی بر ارتقای توانمندی های شناختی – رفتاری دختران و زنان 30-20 سال در مناطق حاشیه ای شهرهای اصفهان (ارزنان)، تهران (شهر قدس)، زاهدان (شیراباد) و مشهد (جاهد شهر) بود. روش مداخله از نوع تجربی بر اساس روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و با اجرای بسته ارتقای مهارت های فردی تدوین شده؛ بر روی نمونه ای متشکل از دو گروه 60 نفری از جامعه بانوان ساکن در مناطق حاشیه ای بود که به شکل تصادفی ساده افراد به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شده بودند. داده ها جمع آوری شد. نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که میانگین نمره های شرکت کنندگان در متغیرهای تنظیم هیجانی، خودآگاهی و ارتباط موثر به طور همزمان بین اعضای 2 گروه آزمایش و کنترل متفاوت است. به عبارت دیگر آموزش بسته مهارت های فردی به طور معناداری باعث ارتقای توانمندی های شناختی- رفتاری شرکت کنندگان شده است. |
کد مقاله | 48153 |
تعداد بازدید | 91 |
|