• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین اثربخشی طرح خواندن با خانواده و حلقه‌های کتاب‌خوانی بر دو مؤلفه انگیزه خواندن و نرخ مطالعه سوادآموزان
تعداد صفحات 17
نویسنده حکیمه دانشور - نرجس رستگاری - امید مهنی
مشخصات نشریه  تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی (پیام کتابخانه سابق) - نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور - علمی پژوهشی شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 276-260
کلید واژه سوادآموزی  کرمان  کتاب‌خوانی  انگیزه خواندن  طرح خواندن با خانواده  نرخ مطالعه  سوادآموزان  طرح حلقه‌های کتاب‌خوانی  نوسوادان  
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر کشف تأثیر اجرای طرح خواندن با خانواده و حلقه‌‌های کتاب‌خوانی بر انگیزه‌‌های خواندن و بهبود نرخ مطالعۀ سوادآموزان است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع گردآوری داده‌ها پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ سوادآموزانی است که از سال 1395 تا 1400 در سطح استان کرمان از آموزش‌‌های نهضت سوادآموزی برخوردار شده و تحت پوشش طرح مطالعه با خانواده و طرح حلقه‌‌های کتاب‌خوانی قرار گرفته‌‌اند. حجم نمونۀ آماری پژوهش براساس فرمول کوکران 342 نفر تعیین شد و برای انتخاب نمونۀ آماری از روش نمونه‌‌گیری خوشه‌‌ای چندمرحله‌‌ای استفاده شد. برای گردآوری داده‌‌های پژوهش نیز از پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته استفاده شد. روایی ابزار پژوهش به شیوۀ محتوایی به تأیید رسید.
یافته‌‌ها: یافته‌‌های پژوهش نشان داد که بین نرخ مطالعۀ سوادآموزان مورد بررسی برحسب برخورداری از طرح خواندن با خانواده و حلقه‌‌های کتاب‌خوانی تفاوتی معنادار وجود دارد و نرخ مطالعۀ افرادی که تحت پوشش طرح خواندن با خانواده بوده‌اند در زمینه‌‌های مطالعۀ غیردرسی، مطالعۀ فضای مجازی و مطالعۀ کتاب‌‌های دینی و ادعیه بیشتر بوده است. بنابراین، می‌‌توان گفت که آموزش‌‌ها و برنامه‌‌هایی که برای تحکیم سواد تعریف می‌‌شوند اگر درست تهیه شوند و براساس اصول تعلیم‌وتربیت استوار باشند، در افزایش انگیزۀ خواندن و بهبود نرخ مطالعه کمک زیادی خواهند کرد.
اصالت/ارزش: یافته‌های پژوهش در پی بازتعریف نقش اجرای طرح خواندن با خانواده و حلقه‌های کتاب‌خوانی در انگیزۀ خواندن و نرخ مطالعۀ سوادآموزان است. ازآنجاکه اجرای این‌گونه طرح‌‌ها و طرح‌‌های مشابه منجر به تداوم سوادآموزی و حفظ و تقویت سواد در نوسوادان شده و به توانا ساختن آن‌ها برای استفاده از این مهارت‌‌ها در زندگی و استفاده از دنیای گستردۀ علم و دانش و در نهایت کسب خوشبختی برای خود و جامعه می‌‌شود، سازمان نهضت سوادآموزی می‌تواند این‌گونه طرح‌‌ها را با در نظر گرفتن نتایج همۀ تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است برای همۀ فراگیران در کل دوره‌‌ها اجرا کند تا مانع از رجعت به بی‌‌سوادی یا بی‌‌سوادی عملکردی شود.

کد مقاله 48140
تعداد بازدید 93

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397