عنوان | تبیین اثربخشی طرح خواندن با خانواده و حلقههای کتابخوانی بر دو مؤلفه انگیزه خواندن و نرخ مطالعه سوادآموزان |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه سابق) - نهاد کتابخانههای عمومی کشور - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 276-260 |
کلید واژه | سوادآموزی کرمان کتابخوانی انگیزه خواندن طرح خواندن با خانواده نرخ مطالعه سوادآموزان طرح حلقههای کتابخوانی نوسوادان |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر کشف تأثیر اجرای طرح خواندن با خانواده و حلقههای کتابخوانی بر انگیزههای خواندن و بهبود نرخ مطالعۀ سوادآموزان است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ سوادآموزانی است که از سال 1395 تا 1400 در سطح استان کرمان از آموزشهای نهضت سوادآموزی برخوردار شده و تحت پوشش طرح مطالعه با خانواده و طرح حلقههای کتابخوانی قرار گرفتهاند. حجم نمونۀ آماری پژوهش براساس فرمول کوکران 342 نفر تعیین شد و برای انتخاب نمونۀ آماری از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. برای گردآوری دادههای پژوهش نیز از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی ابزار پژوهش به شیوۀ محتوایی به تأیید رسید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین نرخ مطالعۀ سوادآموزان مورد بررسی برحسب برخورداری از طرح خواندن با خانواده و حلقههای کتابخوانی تفاوتی معنادار وجود دارد و نرخ مطالعۀ افرادی که تحت پوشش طرح خواندن با خانواده بودهاند در زمینههای مطالعۀ غیردرسی، مطالعۀ فضای مجازی و مطالعۀ کتابهای دینی و ادعیه بیشتر بوده است. بنابراین، میتوان گفت که آموزشها و برنامههایی که برای تحکیم سواد تعریف میشوند اگر درست تهیه شوند و براساس اصول تعلیموتربیت استوار باشند، در افزایش انگیزۀ خواندن و بهبود نرخ مطالعه کمک زیادی خواهند کرد. اصالت/ارزش: یافتههای پژوهش در پی بازتعریف نقش اجرای طرح خواندن با خانواده و حلقههای کتابخوانی در انگیزۀ خواندن و نرخ مطالعۀ سوادآموزان است. ازآنجاکه اجرای اینگونه طرحها و طرحهای مشابه منجر به تداوم سوادآموزی و حفظ و تقویت سواد در نوسوادان شده و به توانا ساختن آنها برای استفاده از این مهارتها در زندگی و استفاده از دنیای گستردۀ علم و دانش و در نهایت کسب خوشبختی برای خود و جامعه میشود، سازمان نهضت سوادآموزی میتواند اینگونه طرحها را با در نظر گرفتن نتایج همۀ تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است برای همۀ فراگیران در کل دورهها اجرا کند تا مانع از رجعت به بیسوادی یا بیسوادی عملکردی شود. |
کد مقاله | 48140 |
تعداد بازدید | 93 |
|