• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین مدل مسئولیت‌پذیری و خودکارآمدی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی سبک‌های فرزندپروری
تعداد صفحات 21
نویسنده قاسم صالحی چلچه - علی نقی فقیهی
مشخصات نشریه  پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده (طهورا سابق) - علمی تخصّصی سال 11 شماره 3 پیاپی 32
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 29-9
کلید واژه فرزندپروری  تهران  جهت‌گیری ارتباطی گفت و شنود  فرزندپروری مقتدرانه  فرزندپروری مستبدانه  فرزندپروری سهل گیرانه  الگوی ارتباطی  خودکارآمدی تحصیلی  سبک‌های فرزندپروری ادراک شده  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  جهت‌گیری ارتباطی هم‌نوایی  سبک فرزندپروری  الگوی ارتباطی خانواده  دانش‌آموزان پسر  منطقه 13 تهران  منطقه 14 شهر تهران  منطقه 15 تهران  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  تدوین مدل  مدل مسئولیت‌پذیری  مسئولیت‌پذیری روانشناختی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل مسئولیت‌پذیری و خودکارآمدی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با اثر واسطه‌ای سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده در بین دانش‌آموزان به‌روش غیرآزمایشی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم مناطق 14، 13و 15 تهران در سال تحصیلی 1400 بود که تعداد 410 نفر از ایشان به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و وارد پژوهش شدند. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه‌های مسئولیت‌پذیری روان‌شناختی کالیفرنیا، خودکارآمدی تحصیلی مورگان جینکز، ادراک از سبک‌های فرزندپروری مکلون و مررل و پرسش‌نامه تجدیدنظرشده الگوهای ارتباطی ریچی و فیتزپاتریک جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد که مسئولیت‌پذیری دارای رابطه معنادار با سبک‌ فرزندپروری مقتدرانه بود، ولی رابطه معنادار با سبک‌های سهل‎گیرانه و مستبدانه نداشت. همچنین، الگوهای ارتباطی گفت‌وشنود و همنوایی به‌طور غیرمستقیم با مسئولیت‌پذیری رابطه مثبت داشت. خودکارآمدی تحصیلی به‌طور غیرمستقیم با الگوی ارتباطی گفت‌وشنود و الگوی همنوایی و به‌طور مستقیم با سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه مثبت داشت. در نهایت، رابطه مستقیم سبک فرزندپروری سهل‎گیرانه و سبک فرزندپروری مستبدانه با خودکارآمدی تحصیلی معنی‌‌دار نبود. براین‌اساس، الگوهای ارتباطی با نقش واسطه‌‌ای سبک‌‌های فرزندپروری 38% از مسئولیت‌پذیری و 25% از خودکارآمدی تحصیلی را تبیین می‌‌کند.

کد مقاله 48131
تعداد بازدید 39

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397