عنوان | اعتباریابی پرسشنامه جامع فرزندپروری عمومی در والدین کودکان 13-5 سال |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 20 شماره 3 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 152-129 |
کلید واژه | فرزندپروری اعتباریابی اعتباریابی پرسشنامه ویژگیهای روانسنجی فرزندپروری عمومی پرسشنامه فرزندپروری عمومی |
چکیده |
فرزندپروری تکلیفی چندوجهی است و چگونگی تحققپذیری این تکلیف والدی نقشی مهم در رشد و تحول کودکان بهویژه در دوران اولیه کودکی دارد. علیرغم وجود تعداد بسیاری از پرسشنامه فرزندپروری، اختلاف نظری قابلتوجه در مورد بهترین نحوه ارزیابی فرزندپروری وجود دارد. بسیاری از ابزارها تنها جوانب محدودی از فرزندپروری را ارزیابی میکنند. از این رو، شناسایی و سنجش ساختارهای اصلی فرزندپروری و تبیین مؤلفههای شناختی آن برای انجام پژوهش در حوزه رشد کودک و خانواده الزامی است. بهمنظور رفع این کاستی، اعتباریابی پرسشنامه جامع فرزندپروری عمومی در جامعه ایرانی با تمرکز بر ارزیابی همزمان طیف گستردهای از رفتارهای چندگانه فرزندپروری انجام شد. این ابزار رفتارهای والدین را در پنج ساختار اصلی فرزندپروری (پرورش، ساختار، کنترل رفتاری، کنترل با اجبار و مراقبت بیش از حد) بررسی میکند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل والدین و مراقبان ایرانی دارای کودکان 13-5 سال بود. تعداد 416 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و فرم نظرسنجی برخط را تکمیل کردند. در این پژوهش از روش های تحلیل عاملی و تکنیک های مدلسازی پرسش-پاسخ استفاده شده است. پرسشنامه تقلیلیافته (80 آیتم) برازش خوبی را آشکار کرد. تحلیل عاملی تأییدی نیز ساختار پنج عاملی (شامل 80 آیتم) را تأیید کرد. همسانی درونی پنج حوزه فرزندپروری در دامنه مطلوب قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نسخه فارسی پرسشنامه جامع فرزندپروری عمومی از ویژگی های روانسنجی مطلوب برخوردار است و بهمنزلۀ یک ابزار مناسب میتواند در جامعه ایرانی مورد استفاده قرار گیرد. |
کد مقاله | 48130 |
تعداد بازدید | 39 |
|