• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب بر بهبود کیفیت رابطه والد فرزندی: یک مطالعه تک آزمودنی
تعداد صفحات 22
نویسنده مسلم امیری - جواد مصرآبادی - ابوالفضل فرید - سیاوش شیخ علیزاده
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 20 شماره 3 پیاپی 60
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 108-87
کلید واژه عملکرد خانواده  کیفیت ارتباط  رابطه والد فرزند  بسته آموزشی  نظریه انتخاب  طرح تک آزمودنی  مدیریت رفتار  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  جوانرود (شهرستان)  دانش‌آموزان پسر  دانش‌آموزان پایه نهم  دانش‌آموزان متوسطه اول  کیفیت رابطه والد فرزند  
چکیده سلامت و بهزیستی روان­شناختی خانواده به کیفیت عملکرد خانواده بر می­‌گردد. یکی از ملاک های عملکرد خانواده، کیفیت روابط میان والدین و فرزندان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی بود. این پژوهش از نوع تک‌­آزمودنی است که با خط پایه چندگانه همزمان و با پیگیری دو ماهه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌­آموزان پسر پایه نهم دوره اول متوسطه مدارس شهر جوانرود در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از میان آنها سه دانش­‌آموز که ملاکهای ورود را داشتند، از طریق مقیاس کیفیت رابطه والد-فرزندی (PCRS) و به شیوه نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب شدند. هریک از گروه ها شامل دانش‌­آموزان و والدینشان بود که به صورت جداگانه در 12 جلسه آموزش های بسته را دریافت کردند. این آموزش ها را قبلاً پژوهشگران طراحی و اعتباریابی کرده بودند. داده‌­ها به روشهای ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI)، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثرd کوهن تحلیل شدند. یافته‌­ها نشان دادند که اجرای بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب، بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی (هر دو مقیاس پدر و مادر) از نظر آماری (0/05 > P) و بالینی تأثیر معنادار دارد. بنابراین پیشنهاد می‌­شود آموزش های این بسته مدیریت رفتار که برگرفته از مبانی آموزشی-درمانی تئوری انتخاب است، از طریق نهادهای متولی خانواده و مراکز مشاوره‌­ای سازمان هایی مانند آموزش و پرورش و بهزیستی به صورت فردی و گروهی مورد استفاده قرار گیرند.

کد مقاله 48128
تعداد بازدید 16

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397