عنوان
|
اثربخشی بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب بر بهبود کیفیت رابطه والد فرزندی: یک مطالعه تک آزمودنی |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
مسلم امیری - جواد مصرآبادی - ابوالفضل فرید - سیاوش شیخ علیزاده |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش سال 20 شماره 3 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1402 |
محدوده صفحات
|
108-87 |
کلید واژه
|
عملکرد خانواده کیفیت ارتباط رابطه والد فرزند بسته آموزشی نظریه انتخاب طرح تک آزمودنی مدیریت رفتار دانشآموزان پسر دبیرستانی جوانرود (شهرستان) دانشآموزان پسر دانشآموزان پایه نهم دانشآموزان متوسطه اول کیفیت رابطه والد فرزند
|
چکیده
|
سلامت و بهزیستی روانشناختی خانواده به کیفیت عملکرد خانواده بر میگردد. یکی از ملاک های عملکرد خانواده، کیفیت روابط میان والدین و فرزندان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی بود. این پژوهش از نوع تکآزمودنی است که با خط پایه چندگانه همزمان و با پیگیری دو ماهه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر پایه نهم دوره اول متوسطه مدارس شهر جوانرود در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از میان آنها سه دانشآموز که ملاکهای ورود را داشتند، از طریق مقیاس کیفیت رابطه والد-فرزندی (PCRS) و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. هریک از گروه ها شامل دانشآموزان و والدینشان بود که به صورت جداگانه در 12 جلسه آموزش های بسته را دریافت کردند. این آموزش ها را قبلاً پژوهشگران طراحی و اعتباریابی کرده بودند. دادهها به روشهای ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI)، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثرd کوهن تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که اجرای بسته آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر تئوری انتخاب، بر بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی (هر دو مقیاس پدر و مادر) از نظر آماری (0/05 > P) و بالینی تأثیر معنادار دارد. بنابراین پیشنهاد میشود آموزش های این بسته مدیریت رفتار که برگرفته از مبانی آموزشی-درمانی تئوری انتخاب است، از طریق نهادهای متولی خانواده و مراکز مشاورهای سازمان هایی مانند آموزش و پرورش و بهزیستی به صورت فردی و گروهی مورد استفاده قرار گیرند.
|