عنوان
|
مدلیابی خودتنظیمی هیجانی دانشآموزان بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی با نقش واسطهای تابآوری |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
علی شهروی - افسانه قنبری پناه - محمدمهدی شریعت باقری - شیرین کوشکی |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش سال 20 شماره 3 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1402 |
محدوده صفحات
|
68-49 |
کلید واژه
|
تهران دانشآموزان دبیرستانی سازگاری دانشآموزان پسر تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان پسر دبیرستانی تابآوری دانشآموزان پسر خودتنظیمی هیجانی فرایندهای ارتباطی خانواده تنظیم هیجانی مثبت تنظیم هیجانی منفی سازگاری با مدرسه مدلیابی دانشآموزان دوره متوسطه دوم سازگاری آموزشگاهی
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف مدلیابی خودتنظیمی هیجانی دانشآموزان بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی با نقش واسطهای تابآوری انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر 209177 نفر، شامل همۀ دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در دوره دوم دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که بر اساس قاعده استیونز نمونهای به حجم 385 نفر انتخاب و به پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2007)، عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران (1983)، جو مدرسه زولیگ و همکاران (2009) و تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)، پاسخ دادند. نتایج نشان داد که مدل خودتنظیمی هیجانی براساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری با مدرسه با نقش اثرگذار تاب آوری از برازشی مطلوب برخوردار است. یافتهها نشان دادند که اثر مستقیم فرایندهای ارتباطی خانواده بر تنظیم مثبت هیجان (β = 0/420 و 0/001 = P) و تنظیم منفی هیجان (β = -0/269 و 0/001 = P) معنادار است، اما اثر مستقیم سازگاری آموزشگاهی بر تنظیم مثبت هیجان (β = 0/031 و 0/05 < P) و تنظیم منفی هیجان (β = 0/661 و 0/05 < P) معنادار نیست. همچنین نتایج نشان داد که اثر غیرمستقیم فرایندهای ارتباطی خانواده بر تنظیم مثبت هیجان (β = 0/270 و 0/001 = P) و تنظیم منفی هیجان (β = -0/133 و 0/001 = P) معنادار است و اثر غیرمستقیم سازگاری آموزشگاهی بر تنظیم مثبت هیجان (β = 0/229 و 0/001 = P) و تنظیم منفی هیجان (β = -0/113 و 0/001 = P) نیز معنادار است. در نتیجه فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی میتوانند بر خودتنظیمی هیجانی دانشآموزان تأثیر داشته باشند.
|