• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل‌یابی خودتنظیمی هیجانی دانش‌آموزان بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی با نقش واسطه‌ای تاب‌آوری
تعداد صفحات 20
نویسنده علی شهروی - افسانه قنبری پناه - محمدمهدی شریعت باقری - شیرین کوشکی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 20 شماره 3 پیاپی 60
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 68-49
کلید واژه تهران  دانش‌آموزان دبیرستانی  سازگاری دانش‌آموزان پسر  تنظیم شناختی هیجان  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  تاب‌آوری  دانش‌آموزان پسر  خودتنظیمی هیجانی  فرایندهای ارتباطی خانواده  تنظیم هیجانی مثبت  تنظیم هیجانی منفی  سازگاری با مدرسه  مدل‌یابی  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  سازگاری آموزشگاهی  
چکیده این پژوهش با هدف مدل­‌یابی خودتنظیمی هیجانی دانش‌­آموزان بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی با نقش واسطه‌­ای تاب­‌آوری انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر 209177 نفر، شامل همۀ دانش‌­آموزان پسر مشغول به تحصیل در دوره دوم دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که بر اساس قاعده استیونز نمونه‌­ای به حجم 385 نفر انتخاب و به پرسشنامه‌­های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2007)، عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران (1983)، جو مدرسه زولیگ و همکاران (2009) و تاب ­آوری کانر و دیویدسون (2003)، پاسخ دادند. نتایج نشان داد که مدل خودتنظیمی هیجانی براساس فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری با مدرسه با نقش اثرگذار تاب­ آوری از برازشی مطلوب برخوردار است. یافته‌­ها نشان دادند که اثر مستقیم فرایندهای ارتباطی خانواده بر تنظیم مثبت هیجان (β = 0/420 و 0/001 = P) و تنظیم منفی هیجان (β = -0/269 و 0/001 = P) معنادار است، اما اثر مستقیم سازگاری آموزشگاهی بر تنظیم مثبت هیجان (β = 0/031 و 0/05 < P) و تنظیم منفی هیجان (β = 0/661 و 0/05 < P) معنادار نیست. همچنین نتایج نشان داد که اثر غیرمستقیم فرایندهای ارتباطی خانواده بر تنظیم مثبت هیجان (β = 0/270 و 0/001 = P) و تنظیم منفی هیجان (β = -0/133 و 0/001 = P) معنادار است و اثر غیرمستقیم سازگاری آموزشگاهی بر تنظیم مثبت هیجان (β = 0/229 و 0/001 = P) و تنظیم منفی هیجان (β = -0/113 و 0/001 = P) نیز معنادار است. در نتیجه فرایندهای ارتباطی خانواده و سازگاری آموزشگاهی می‌­توانند بر خودتنظیمی هیجانی دانش‌آموزان تأثیر داشته باشند.

کد مقاله 48126
تعداد بازدید 15

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397