• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر الگوهای ارتباطی خانواده و ناگویی خلقی در دانش‌آموزان ابتدایی
تعداد صفحات 18
نویسنده مریم صمدی - مه سیما پورشهریاری - سیمین حسینیان
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 20 شماره 3 پیاپی 60
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 24-7
کلید واژه روابط اعضای خانواده  تهران  واقعیت درمانی  الگوی ارتباطی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  ناگویی خلقی  الگوی ارتباطی خانواده  دانش‌آموزان پسر  دانش‌آموزان پایه ششم  آموزش واقعیت درمانی  دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی  
چکیده الگوهای ارتباطی سالم میان اعضای خانواده و ناگویی خلقی پایین کودکان موجب افزایش موفقیت دانش‌­آموزان در امر تحصیل می­‌شود. بر همین اساس، بررسی و مطالعه عوامل اثرگذار بر الگوهای ارتباطی خانواده و ناگویی خلقی کودکان، به جهت تأثیری که بر بهداشت روانی افراد دارند، حائز اهمیت فراوان است. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش واقعیت‌­درمانی بر الگوهای ارتباطی خانواده و ناگویی خلقی دانش­‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی بود. روش پژوهش شبه‌­آزمایشی با طرح پیش­‌آزمون-پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌­آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. به دلیل کثرت افراد جامعه آماری، در مرحله نخست از روش نمونه‌­گیری خوشه‌­ای استفاده شد. در مرحله دوم، تعداد 32 نفر به­‌عنوان نمونه انتخابی به روش نمونه­‌گیری تصادفی مشخص و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (یک ساعت) هر هفته یک بار مورد آموزش واقعیت­‌درمانی قرار گرفتند. برای گرد­آوری داده­‌ها از مقیاس ناگویی خلقی تورنتو (2006) و پرسشنامه الگوی ارتباطات خانواده فیتزپاتریک و ریچی (1994) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد که آموزش واقعیت­‌درمانی، الگوی ارتباطات خانواده و ناگویی خلقی را بهبود می‌­بخشد (0/01 > p). از این رو، روش آموزشی مبتنی بر واقعیت‌­درمانی، برای افزایش الگوی ارتباطات مثبت خانوادگی و کاهش ناگویی خلقی دانش‌­آموزان توصیه می­‌شود.

کد مقاله 48125
تعداد بازدید 16

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397