عنوان
|
بررسی تأثیر عوامل و مؤلفههای حمایتی مدل منتورینگ بر پیشرفت شغلی معلمان زن جدیدالاستخدام استان آذربایجان شرقی |
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
پروانه نیرومند - جعفر قهرمانی - ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی |
مشخصات نشریه
|
زن و مطالعات خانواده - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد سال 17 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1402 |
محدوده صفحات
|
153-125 |
کلید واژه
|
توانمندسازی زنان پیشرفت شغلی زنان معلمان زن آذربایجان شرقی تحلیل عاملی تأییدی آموزشهای حرفهای پیشرفت شغلی زنان تازه استخدام شده توسعه حرفهای منتورینگ ویژگیهای منتورینگ عوامل منتورینگ راهبردهای منتورینگ پیامدهای منتورینگ
|
چکیده
|
منتورینگ روشی مؤثر برای ترویج آموزش و توسعه حرفه ای زنان، همچنین حمایت و توانمندسازی زنان و ایجاد تغییر فرهنگ مثبت سازمانی است. از لحاظ تاریخی، در کشور ما مردسالاری در تمام موضوعات اجتماعی خصوصا در محل کار بسیار آشکار است و ایجاد فرصت برای پیشرفت زنان و تحول در سازمانها نیاز به تحولات ساختاری دارد. یکی از رویکردهای توسعه ای برای زنان به عنوان یک استراتژی ارزشمند، منتورینگ است. پژوهش حاضر با هدف برجسته کردن اهمیت منتورینگ به عنوان یک مکانیزم حمایت و پیشرفت شغلی برای زنان در نظام آموزشی کشور انجام گرفته است. از روش تلفیقی برای جمع آوری دادهها استفاده شده است. یافتههای بدست آمده نشان داد که عوامل و مولفه های حمایتی مدل مستخرج از تحلیل عاملی تاییدی منتورینگ موثر بر پیشرفت شغلی معلمان زن در مرحله اول شامل ویژگیهای منتورینگ (منتی و منتور) و در مرحله بعدی عوامل منتورینگ (عوامل بینفردی، عوامل فرهنگی، عوامل سازمانی و عوامل کلان ) می باشد. راهبردهای منتورینگ (راهبردهای فردی، راهبردهای سازمانی و راهبردهای فراسازمانی) و پیامدهای منتورینگ (پیامدهای فردی، پیامدهای سازمانی و پیامدهای فراسازمانی) نیز در مدل مستخرج، برای معلمان زن جدیدالاستخدام بررسی گردیده است.
|