• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش جاودانگی انسان در نادرستی سقط جنین بر اساس استدلال بالقوگی
تعداد صفحات 20
نویسنده علیرضا آل بویه
مشخصات نشریه  مطالعات اسلامی زنان و خانواده - جامعه الزهرا (س) - مصوب حوزوی سال 10 پیاپی 18
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1402
محدوده صفحات 208-189
کلید واژه سقط جنین  اخلاق کاربردی  جاودانگی  انسان بالقوه  جاودانگی انسان  قبیح بودن سقط جنین  استدلال بالقوگی  
چکیده سقط ‌جنین یکی از مسائل مهم و چالش‌برانگیز در اخلاق کاربردی است. مخالفان، استدلال‌های متنوعی بر نادرستی سقط جنین مطرح کرده‌اند که یکی از آنها، استدلال بالقوگی است. بر اساس این استدلال، گرچه جنین از لحظه لقاح، انسان نیست، ولی با توجه به‌ قوه جنین برای انسان‌ شدن، سقط‌ کردن آن نادرست است. اشکالات متعددی بر این استدلال وارد شده است که می‌توان به آنها پاسخ داد. تنها یک اشکال است که ظاهراً گریزی از آن نیست؛ البته درصورتی‌که انسان مورد نظر در استدلال را موجودی مادی بدانیم که تفاوت اساسی با حیوان ندارد و با مردن، نیست و نابود می‌شود. ازاین‌رو می‌توان این اشکال را به آن استدلال وارد کرد که انسانی که در نهایت، نیست و نابود می‌شود و دیگر هیچ اثری از او در این جهان باقی نمی‌ماند، چه تفاوتی می‌کند که الان نابود شود یا پنجاه سال دیگر؟ اگر نگاه به انسان تغیر کند و انسان، آمیزه‌ای از بدن و نفس باشد و مردن نیز به معنای نیستی و نابودی نباشد و نفس همچنان به حیات خود ادامه دهد و چگونگی زیست او در آن سرا، وابستگی تام و تمام به چگونگی زیست او در دنیا داشته باشد، در این صورت، انسان تفاوتی اساسی با حیوان دارد و ارزش حیات آن دو با یکدیگر اصلاً قابل مقایسه نیست. در نتیجه، جنین که انسانی بالقوه است، ارزشی برابر با انسان بالفعل دارد و سقط کردن آن، به لحاظ اخلاقی نادرست است. در این مقاله، نقش جاودانگی انسان در نادرستی سقط جنین بر اساس استدلال بالقوگی تبیین خواهد شد. نتیجه‌ای که از این تبیین به دست می‌آید این است که اگر انسان را موجودی جاودانه و باارزش بدانیم، جنین نیز که انسانی بالقوه است، واجد ارزش بوده و سقط کردن آن قبیح است.

کد مقاله 48087
تعداد بازدید 11

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397