عنوان | تدوین و اعتبارسنجی برنامه فرزندپروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای کودک با آسیب شنوایی |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی شماره 4 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 488-456 |
کلید واژه | فرزندپروری تجربه زیسته آسیب شنوایی ناشنوایی ناشنوا تجارب مادران والدین دارای فرزند ناشنوا اعتبارسنجی ساری (شهرستان) میاندورود (شهرستان) کودکان ناشنوا |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش تدوین و اعتبارسنجی برنامه فرزندپروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای کودک با آسیب شنوایی بود. روش پژوهش: پژوهش به شیوه کیفی-کمی انجام شد. جامعه تحقیق مادران دارای کودک با آسیب شنوایی در شهرستانهای ساری و میاندورود بود. در بخش کیفی از شیوه نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع استفاده شد. شیوه نمونه گیری در بخش کمی بصورت در دسترس بود و 16 نفر از مادران انتخاب شدند. ابزار مصاحبه غیرساختاریافته بود. برای تأمین روایی و پایایی، مصاحبههای ثبت شده همراه با مضمون بدست آمده از آنها، در اختیار مصاحبه شوندگان قرار گرفت و از شیوه اطمینان پذیری از دادههای استخراج شده منطبق از مصاحبههای صورت پذیرفته، استفاده بعمل آمد. برای تأمین اعتبار از شیوه انتقال پذیری استفاده شد. پایایی کل دو کُد گذار برابر 90/0 میباشد. برای تعیین اعتبار و برازش مولفههای برنامه از نرمافزار 26 SPSS و Amos استفاده شد. یافتهها: با عنایت به مصاحبهها و پیشینههای پژوهش، برنامه فرزندپروری مذکور در 10 جلسه تدوین شد که عبارت است از: پذیرش مشکل ناشنوایی فرزند، بهره گیری از تجربیات مادران دارای فرزند ناشنوا، آشناسازی مادران با نحوه مراقبت از فرزند ناشنوا، آشنا سازی با شیوههای کنترل هیجان، آشنا سازی با شیوههای رفع احساس درماندگی، آشنا سازی با راهکارهای ارتباط با فرزند ناشنوا، تعامل با فرزند، آشنا سازی با شیوههای رفع احساس خستگی، رفع احساس ناامیدی، برطرف سازی احساس تنهایی کودک. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان دهنده اعتبار و برازش مولفههای تدوین شده برنامه فرزندپروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران بود. |
کد مقاله | 48082 |
تعداد بازدید | 42 |
|