• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین و اعتبارسنجی برنامه فرزندپروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای کودک با آسیب شنوایی
تعداد صفحات 33
نویسنده فاطمه مرتضوی کیاسری - رضا دنیوی - بهرنگ اسماعیلی شاد
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 4 پیاپی 18
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 488-456
کلید واژه فرزندپروری  تجربه زیسته  آسیب شنوایی  ناشنوایی  ناشنوا  تجارب مادران  والدین دارای فرزند ناشنوا  اعتبارسنجی  ساری (شهرستان)  میاندورود (شهرستان)  کودکان ناشنوا  
چکیده هدف: هدف پژوهش تدوین و اعتبارسنجی برنامه فرزندپروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای کودک با آسیب شنوایی بود.
روش پژوهش: پژوهش به شیوه کیفی-کمی انجام شد. جامعه تحقیق مادران دارای کودک با آسیب شنوایی در شهرستان‌های ساری و میان‌دورود بود. در بخش کیفی از شیوه نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع استفاده شد. شیوه نمونه گیری در بخش کمی بصورت در دسترس بود و 16 نفر از مادران انتخاب شدند. ابزار مصاحبه غیرساختاریافته بود. برای تأمین روایی و پایایی، مصاحبه‌های ثبت شده همراه با مضمون بدست آمده از آن‌ها، در اختیار مصاحبه شوندگان قرار گرفت و از شیوه اطمینان پذیری از داده‌های استخراج شده منطبق از مصاحبه‌های صورت پذیرفته، استفاده بعمل آمد. برای تأمین اعتبار از شیوه انتقال پذیری استفاده شد. پایایی کل دو کُد گذار برابر 90/0 می‌باشد. برای تعیین اعتبار و برازش مولفه‌های برنامه از نرم‌افزار ‌26 SPSS و Amos استفاده شد.
یافته‌ها: با عنایت به مصاحبه‌ها و پیشینه‌های پژوهش، برنامه فرزندپروری مذکور در 10 جلسه تدوین شد که عبارت است از: پذیرش مشکل ناشنوایی فرزند، بهره گیری از تجربیات مادران دارای فرزند ناشنوا، آشناسازی مادران با نحوه مراقبت از فرزند ناشنوا، آشنا سازی با شیوه‌های کنترل هیجان، آشنا سازی با شیوه‌های رفع احساس درماندگی، آشنا سازی با راهکارهای ارتباط با فرزند ناشنوا، تعامل با فرزند، آشنا سازی با شیوه‌های رفع احساس خستگی، رفع احساس ناامیدی، برطرف سازی احساس تنهایی کودک.
نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان دهنده اعتبار و برازش مولفه‌های تدوین شده برنامه فرزندپروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران بود.

کد مقاله 48082
تعداد بازدید 20

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397