• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی سلامت روان بر اساس ناگویی هیجانی و دلزدگی زناشویی زنان آسیب‌دیده از خیانت
تعداد صفحات 18
نویسنده حمیده قاسمی - فرنگیس دمهری - آزاده ابویی
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 4 پیاپی 18
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 445-428
کلید واژه دلزدگی زناشویی  تهران  سلامت روانی زنان  خیانت زناشویی  زنان شهر تهران  ناگویی هیجانی  خیانت  سلامت روانی  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   منطقه 5 تهران  خیانت خانوادگی  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  زنان آسیب‌دیده  خیانت زوج  تجربه خیانت  
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش بینی سلامت روان براساس ناگویی هیجانی و دلزدگی زناشویی زنان آسیب دیده از خیانت بود.
روش پژوهش: تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی پیش‌بین بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل زنان مراجعه‌کننده به مراکز مشاورۀ منطقه 5 شهر تهران با سابقۀ خیانت زناشویی در سال 1401 بودند. با توجه به تحقیقات انجام شده تعداد 150 زن در یک بازه 3 ماهه به مراکز مشاوره منطقه 5 شهر تهران مراجعه نمودند که برای نمونه آماری از بین زنان و از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی و جدول مورگان تعداد 108 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌های سلامت روان گلدبرگ (۱۹۷۲)، ناگویی هیجانی تورنتو (۱۹۹۴) و دلزدگی زناشویی پاینز (2002) بود. جهت تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین سلامت‌ روان و ناگویی‌ هیجانی (380/0) و بین سلامت‌ روان و دلزدگی‌ زناشویی (568/0) می‌باشد که این نتایج نشان می‌دهد بین سلامت‌ روان با ناگویی‌ هیجانی و دلزدگی‌ زناشویی زنان آسیب‌دیده از خیانت در سطح خطای 01/0 و با 99 درصد اطمینان رابطه مثبت و مستقیم معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیونی نشان داد که ناگویی هیجانی و دلزدگی زناشویی بر سلامت‌روان زنان آسیب‌دیده از خیانت اثر دارند (p < 0/05)، به این صورت با اطمینان 95 درصد سهم ناگویی هیجانی 28 درصد و سهم دلزدگی زناشویی 44 درصد بر سلامت‌ روان زنان آسیب‌دیده از خیانت می‌باشد.
نتیجه‌گیری: خیانت زناشویی، دارای سهم بسیاری در میزان ناگویی هیجانی و دلزدگی زناشویی و متقابلاً این متغیر دارای تأثیر زیادی بر سلامت روان زوجین می‌باشد که می‌توان با آموزش چگونگی دستیابی مهارت‌های صمیمیت به زوجین در مسیر کاهش خیانت زناشویی گام برداشت.

کد مقاله 48081
تعداد بازدید 26

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397