• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی جامعه‌شناختی تغییرات سبک زندگی زنان در تعاملات فضای مجازی
تعداد صفحات 15
نویسنده مرضیه گلینی - مجتبی صداقتی فرد - شیده پرنیان
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 4 پیاپی 18
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 378-364
کلید واژه زندگی مشترک  ورزش  ورزش زنان  روابط اجتماعی  تغذیه  سبک زندگی  سبک‌های ازدواج  زن و سبک زندگی  فضای مجازی  توجه به بدن  گرمسار (شهرستان)  سبک زندگی مدرن  روابط اجتماعی زنان  گذران وقت  مطالعه جامعه‌شناختی  الگوی گذران وقت  تغییر سبک زندگی  تفریح  تغذیه زنان  استفاده از فضای مجازی  
چکیده هدف: بررسی جامعه شناختی تغییرات سبک زندگی زنان شهر گرمسار در تعاملات فضای مجازی بود.
روش پژوهش: پیمایشی و جامعۀ آماری زنان سنین 19 تا 59 سال شهر گرمسار و با روش نمونه گیری اتفاقی بر روی 160 نفر از زنان این شهر انجام شد. روایی مقیاس سنجش محقق ساخته از سوی متخصصین مرتبط بررسی و تایید شد و پایایی پرسشنامه نیز، با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه و ضریب آن در پرسشنامه 75/0 حاصل گردید. داده­ ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون یو مان ویتنی و نرم­ افزار Spss تجلیل شدند.
یافته ­ها: بین شاخص‌های سنجش سبک زندگی توجه به بدن ( 42/0 = r ، 027/0 = P )، الگوهای تفریح و گذران وقت (34/0 = r ، 031/0 = P )، تغذیه (23/0 = r ، 048/0 = P )، ارتباطات اجتماعی (38/0 = r ، 039/0 = P )، سبک ازدواج یا زندگی مشترک (44/0 =r ، 022/0 = P)، و ورزش (21/0 = r ، 031/0 = P ) با فعالیت در فضای مجازی رابطه وجود دارد به طوری که میزان حضور در فضای مجازی، به میزان گرایش به شاخص‌های یادشده و سبک زندگی غیرسنتی (مدرن) در میان آن‌ها افزوده است.
نتیجه­ گیری: تغییر و تفاوت در زندگی زنان مورد بررسی وجود داشت و بررسی‌های انجام شده، وضعیت معناداری را از این حیث نشان می‌دهد. بنابراین فعالیت و تعامل در فضای مجازی توانسته است تا حد قابل توجهی در سبک زندگی زنان مورد مطالعه تغییر ایجاد کند. در واقع، این تغییرات نشان دهندۀ تاثیر بسزایی است که حضور در فضای مجازی به لحاظ جامعه شناختی می‌تواند در شیوۀ زندگی زنان ایجاد کند. براین اساس پیشنهاد شد سیاستگذاران و مسئولین مربوطه درمورد فضای مجازی، توجه خود را بر تغییر نگاه امنیتی، به نگاهی فرهنگی برای سیاست‌های بهتر اجتماعی و به سویی مثبت و مؤثرتر هدایت کنند.

کد مقاله 48078
تعداد بازدید 18

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397