• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش تاب‌آوری و روان‌شناسی مثبت‌نگر بر تاب‌آوری و سازگاری اجتماعی مادران افراد مبتلا به ملال جنسیتی
تعداد صفحات 23
نویسنده دلارام بدیعی - محسن گل‌پرور - اصغر آقایی جوشقانی
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 4 پیاپی 18
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 265-243
کلید واژه سازگاری اجتماعی  اصفهان  ملال جنسیتی  آموزش تاب‌آوری  تاب‌آوری  آموزش مثبت‌نگری  روان‌شناسی مثبت‌نگر  
چکیده هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تاب­ آوری و روان‌شناسی مثبت­ نگر بر تاب‌آوری و سازگاری اجتماعی مادران دارای فرزند مبتلا به ملال جنسیتی اجرا شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش­ آزمون، پس­ آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری، شامل کلیه مادران دارای فرزند مبتلا به ملال جنسیتی بودند که از طریق عضویت در گروه‌های رسمی افراد مبتلا به ملال جنسیتی و با تشخیص قطعی از طریق مصاحبه تشخیصی روان‌شناس بالینی در شهر اصفهان در سال 1401 بودند. نمونه­ گیری به روش در دسترس مبتنی بر معیارهای ورود انجام و 45 تن از مادران انتخاب و به طور تصادفی و با استفاده از قرعه‌کشی در سه گروه (دو گروه مداخله و یک گروه گواه) و هر گروه به تعداد 15 تن جایگزین شدند. داده­ ها از طریق پرسش‌نامه‌های سازگاری اجتماعی بل (1961) و تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) جمع­ آوری شد. آموزش تاب­ آوری (تدوین و اعتبارسنجی شده در مطالعه حاضر) و روان‌شناسی مثبت­ نگر مبتنی بر نظریه سلیگمن و همکاران (2006) هر یک طی 9 جلسه 95 دقیقه­ ای اجرا و گروه گواه آموزش را بعد از اتمام کار دریافت کردند. در راستای تحلیل استنباطی، داده­ ها از طریق تحلیل واریانس اندازه‌های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش تاب­ آوری و روان‌شناسی مثبت­ نگر بر ارتقا تاب‌آوری (94/9 = F ، 01/0 > p ) مادران اثربخش بود. اما آموزش تاب­ آوری و روان‌شناسی مثبت­ نگر بر ارتقا سازگاری اجتماعی (80/3 = F ، 05/0 > p ) مادران اثربخش نبود. همچنین بین دو گروه آموزش تاب­ آوری و آموزش مثبت­ نگر با گروه گواه تفاوت معناداری وجود داشت (01/0 > p)، ولی بین دو گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0 < p ).
نتیجه­ گیری: نتایج نشان‌دهنده اثربخشی آموزش تاب­ آوری و روان‌شناسی مثبت­ نگر بر افزایش تاب‌آوری مادران افراد دارای ملال جنسیتی بود. می­توان از این دو نوع آموزش برای کمک به ارتقاء تاب‌آوری مادران این افراد استفاده کرد.

کد مقاله 48072
تعداد بازدید 20

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397