| عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش تابآوری و روانشناسی مثبتنگر بر تابآوری و سازگاری اجتماعی مادران افراد مبتلا به ملال جنسیتی |
| تعداد صفحات | 23 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی شماره 4 پیاپی 18 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
| محدوده صفحات | 265-243 |
| کلید واژه | سازگاری اجتماعی اصفهان ملال جنسیتی آموزش تابآوری تابآوری آموزش مثبتنگری روانشناسی مثبتنگر |
| چکیده |
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تاب آوری و روانشناسی مثبت نگر بر تابآوری و سازگاری اجتماعی مادران دارای فرزند مبتلا به ملال جنسیتی اجرا شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری، شامل کلیه مادران دارای فرزند مبتلا به ملال جنسیتی بودند که از طریق عضویت در گروههای رسمی افراد مبتلا به ملال جنسیتی و با تشخیص قطعی از طریق مصاحبه تشخیصی روانشناس بالینی در شهر اصفهان در سال 1401 بودند. نمونه گیری به روش در دسترس مبتنی بر معیارهای ورود انجام و 45 تن از مادران انتخاب و به طور تصادفی و با استفاده از قرعهکشی در سه گروه (دو گروه مداخله و یک گروه گواه) و هر گروه به تعداد 15 تن جایگزین شدند. داده ها از طریق پرسشنامههای سازگاری اجتماعی بل (1961) و تابآوری کانر و دیویدسون (2003) جمع آوری شد. آموزش تاب آوری (تدوین و اعتبارسنجی شده در مطالعه حاضر) و روانشناسی مثبت نگر مبتنی بر نظریه سلیگمن و همکاران (2006) هر یک طی 9 جلسه 95 دقیقه ای اجرا و گروه گواه آموزش را بعد از اتمام کار دریافت کردند. در راستای تحلیل استنباطی، داده ها از طریق تحلیل واریانس اندازههای تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش تاب آوری و روانشناسی مثبت نگر بر ارتقا تابآوری (94/9 = F ، 01/0 > p ) مادران اثربخش بود. اما آموزش تاب آوری و روانشناسی مثبت نگر بر ارتقا سازگاری اجتماعی (80/3 = F ، 05/0 > p ) مادران اثربخش نبود. همچنین بین دو گروه آموزش تاب آوری و آموزش مثبت نگر با گروه گواه تفاوت معناداری وجود داشت (01/0 > p)، ولی بین دو گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0 < p ). نتیجه گیری: نتایج نشاندهنده اثربخشی آموزش تاب آوری و روانشناسی مثبت نگر بر افزایش تابآوری مادران افراد دارای ملال جنسیتی بود. میتوان از این دو نوع آموزش برای کمک به ارتقاء تابآوری مادران این افراد استفاده کرد. |
| کد مقاله | 48072 |
| تعداد بازدید | 110 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...