• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش واسطه‌ای مؤلفه‌های افق ازدواج در رابطه بین سبک‌های دلبستگی با نگرش نسبت به ازدواج
تعداد صفحات 22
نویسنده حوری دیانی دردشتی - محمدرضا زربخش بحری - رضا منظری توکلی
مشخصات نشریه  خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 4 پیاپی 18
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 224-203
کلید واژه ازدواج  دختران مجرد  دختران اصفهان  اصفهان  سبک دلبستگی ایمن  سبک‌های دلبستگی  سبک دلبستگی اجتنابی  نگرش به ازدواج  ازدواج دختر  نگرش دختران به ازدواج  سبک دلبستگی ناایمن  اهمیت ازدواج  آمادگی به ازدواج  زمان‌بندی ازدواج  مؤلفه‌های افق ازدواج  دلبستگی اجتنابی  
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه‌ای مؤلفه‌های افق ازدواج در رابطه بین سبک‌های دلبستگی با نگرش نسبت به ازدواج بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل دختران مجرد اصفهان بود که در طی یک فراخوان در فضای مجازی با توجه به هدف تحقیق تعداد 265 نفر اعلام آمادگی کردند و سپس لینک پرسشنامه‌های سبک‌های دلبستگی بزرگسال کولینز و رید (1990)، نگرش و انتظارات از ازدواج براتن و روزن (2012)، اهمیت ازدواج بلت (2016)، سن مورد انتظار ازدواج ویلوغبی (2014) و آمادگی ازدواج جانسون، اندرسون و استیث (2011) برای آن‌ها ارسال شد و نهایتاٌ داده‌های 250 نفر به عنوان نمونه نهایی با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل مسیر با نرم افزار AMOS-24 و SPSS-26 تحلیل شد.
یافته‌ها: الگوی معادلات ساختاری پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج نشان داد که سبک دلبستگی ایمن (231/0- = β ، 05/0 = P ) اهمیت ازدواج (350/0 = β ، 05/0 = P) آمادگی ازدواج (373/0 = β ، 05/0 = P ) و زمان‌بندی ازدواج (281/0 = β ، 05/0 = P ) و سبک دلبستگی اجتنابی (202/0- = β ، 05/0 = P ) و ناایمن (140/0- = β ، 05/0 = P ) با نگرش به ازدواج دختران رابطه معناداری دارند.
نتیجه‌گیری: شکل‌گیری سبک دلبستگی ایمن همراه با یک فرآیند شناختی مبنی بر آماده بودن برای ازدواج، بر ایجاد نگرش مثبت به ازدواج در دختران مؤثر بوده و به همین ترتیب الگوهای ناسالم دلبستگی بر فرآیندهای شناختی مؤثر بر ازدواج و نگرش به آن تأثیر منفی دارد.

کد مقاله 48071
تعداد بازدید 26

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397