عنوان
|
پیشبینی کارکرد خانواده بر اساس کنترل تفکر منفی و استرس والدگری با نقش میانجی رضایت جنسی: ارائه مدل در والدین کودکان با اختلال یادگیری |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
زهرا محبی - زهرا دشت بزرگی - رضا جوهری فرد |
مشخصات نشریه
|
دستاوردهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 30 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
36-17 |
کلید واژه
|
رضایت جنسی تهران اختلال یادگیری والدگری کارکرد خانواده استرس والدگری ارائه مدل کنترل تفکر منفی
|
چکیده
|
هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی کارکرد خانواده بر اساس کنترل تفکر منفی و استرس والدگری با نقش میانجی رضایت جنسی در والدین کودکان با اختلال یادگیری بود. روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه والدین کودکان با اختلال یادگیری شهر تهران در سال 1399 تشکیل دادند که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 212 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامههای کارکرد خانواده مک مستر، کنترل تفکر منفی والس و دیویس، استرس والدگری عابدین و رضایت جنسی هادسون بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد رابطه بین کنترل تفکر منفی با کارکرد خانواده (p < 0.01)؛ رضایت جنسی با کارکرد خانواده (p < 0.01)؛ بین کنترل تفکر منفی با رضایت جنسی (p < 0.01)؛ بین استرس والدگری با رضایت جنسی (p < 0.01) معنیدار است؛ اما رابطه بین استرس والدگری با کارکرد خانواده (p > 0.05) معنیدار نشد. همچنین، مسیرهای غیرمستقیم کنترل تفکر منفی با کارکرد خانواده با نقش واسطه رضایت جنسی (p < 0.01) و نیز رابطه استرس والدگری با کارکرد خانواده با نقش واسطهای رضایت جنسی (p < 0.01) معنیدار شدند. بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر کارکرد خانواده والدین کودکان با اختلال یادگیری محسوب میشود.
|