عنوان | ازدواج و تشکیل خانواده؛ استعارهای برای فهم کارآفرینی و راهاندازی کسب و کار |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | توسعه کارآفرینی شماره 2 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 62-49 |
کلید واژه | ازدواج تشکیل خانواده کارآفرینی کسب و کار ایجاد کسب و کار خانواده استعاره فهم کارآفرینی |
چکیده |
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر فهم مقوله کارآفرینی و بررسی بعضی از جنبه های آن با استفاده از استعاره کارآفرینی و راهاندازی کسبوکار به مثابه ازدواج و تشکیل خانواده می باشد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده ها یک تحقیق کیفی است که با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی مضامین مرتبط در مفهوم مبدأ (خانواده) با مفهوم مقصد (کارآفرینی) شناسایی و در قالب یک روایت، ارائه شدند. جامعه آماری شامل خبرگان طی سال 1400 بود. روایت ارائه شده از طریق تکنیک دلفی، اعتبارسنجی شد. بهمنظور تقویت استحکام کاربردی روایت، برای تعدادی از افراد مرتبط غیرخبره نیز تشریح و نظرات آنها اخذ شد. یافته ها: در مجموع هفت مورد شامل (لزوم توجه به ایجاد آمادگی روحی و فکری برای موضوع قبل از هرگونه اقدام، فرآیند جستجوی فعال اما بهظاهر تصادفی، ضرروت بررسی بسندگی لازم از نظر معیارهای عمومی و تناسب دوطرفه، ضرورت تصمیم گیری منطقی و پرهیز از احساسات با ضرورت حداقل جذابیت لازم، بحران هویت و تردید در زمان تصمیم نهایی و اهمیت مضاعف دانش و مهارت اعمال مدیریت مناسب در مقایسه با صرف انتخاب گزینه مطلوب) بهعنوان جنبه های استعاری موضوع شناسایی شد. نتیجه گیری: این استعاره میتواند بهعنوان یک مقوله ترویجی فرآیند کارآفرینی را برای قابل فهم بودن عموم توصیف و رفتار فرد کارآفرین را در پاسخ به انگیزه های توفیق طلبانه قابل فهم و توصیف کند. برای توجه جامعه به فرآیند راه اندازی کسبوکار، باید توسط افراد دارای انگیزه های پیدا و پنهان کارآفرینی فهم شود و استفاده از این استعاره، راه را برای فهم بهتر آن باز می کند. |
کد مقاله | 48042 |
تعداد بازدید | 54 |
|