عنوان | اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه ذهن شناختی و عاطفی بر بهبود همدلی سرد و گرم در کودکان قربانی کودک آزاری |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 71 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 118-109 |
کلید واژه | همدلی کودک آزاری کودکان آزاردیده نظریه ذهن کودک آزاری عاطفی آزاردیدگی آزاردیدگی عاطفی کودکان قربانی سوء استفاده عاطفی نظریه ذهن شناختی عاطفی همدلی سرد همدلی گرم |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه ذهن شناختی_عاطفی بر بهبود همدلی سرد و گرم در کودکان قربانی کودک آزاری بود. در راستای این هدف در قالب طرح آزمایشی تک آزمودنی با خط پایه منفرد تعداد 2 کودک قربانی سواستفاده عاطفی به شیوه هدفمند انتخاب شدند. مطابق با طرح پژوهشی، در مرحله خط پایه با استفاده از پرسشنامه همدلی دادس و همکاران وضعیت همدلی سرد و گرم آزمودنی ها اندازه گیری شد. سپس در مرحله مداخله، طی دوازده جلسه، مهارت های نظریه ذهن شناختی_عاطفی بر اساس الگوی هال و همکاران به مرحله اجرا گذارده شد. در این راستا، طی جلسات چهارم، ششم، هشتم، دهم و دوازدهم، وضعیت همدلی سرد و گرم آزمودنی ها اندازه گیری شد. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل چشمی و نموداری و نیز محاسبه درصد بهبودی و اندازه اثر استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد آموزش مهارت های تئوری ذهن عاطفی_شناختی در بهبود همدلی سرد و گرم کودکان قربانی سوء استفاده عاطفی، از نظر بالینی اثربخش است. این یافته ها تلویحات عملی در عرصه های بالینی داشته و نشان میدهند که ارتقاء و بهبود تئوری ذهن موجبات مصون سازی کودکان در برابر آسیب های ناشی از سوء استفاده عاطفی می گردد. |
کد مقاله | 48033 |
تعداد بازدید | 41 |
|