• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه نیازهای روانشناختی، نظریه ذهن و مهارت‌های تنظیم هیجان در دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین با بدون تجربه طلاق والدین
تعداد صفحات 10
نویسنده رحیم بدری گرگری - شهروز نعمتی - رؤیا وحید صبح خیز
مشخصات نشریه  رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 12 شماره 7 پیاپی 88
تاریخ انتشار مهر - 1402
محدوده صفحات 20-11
کلید واژه دانشجویان دختر  تنظیم هیجانی  نیازهای روان‌شناختی  ذهن خوانی  طلاق والدین  تنظیم شناختی هیجان  طلاق  نظریه ذهن  دانشگاه تبریز  نیازهای بنیادین روانشناختی  راهبردهای تنظیم شناختی سازگارانه هیجان  راهبردهای تنظیم شناختی ناسازگارانه هیجان  تجربه طلاق والدین  مهارت تنظیم هیجانی  
چکیده هدف از پژوهش حاضر، مقایسه نیازهای روانشناختی، نظریه ذهن و مهارت­های تنظیم هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین و بدون تجربه طلاق والدین بود. طرح پژوهش از نوع علی- مقایسه­ ای بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشکده­ های مختلف دانشگاه تبریز در سال 1401 بود که از بین آنها 120 نفر به عنوان نمونه در دسترس انتخاب ­­شد. انتخاب نمونه به این ترتیب بود که ابتدا 60 نفر از دانشجویان دختری که تجربه طلاق والدین را داشتند انتخاب شدند. سپس از سایر دانشجویان دختر که تجربه طلاق والدین را نداشتند، 60 نفر به صورت همتاسازی از لحاظ سن، تحصیلات و وضعیت تاهل و به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده ­ها از پرسش­نامه نیازهای اساسی روانشناختی (BNSG-S) دسی و ریان (2000)، پرسش­نامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) گارنفسکی و کرایج (2006) و پرسش­نامه ذهن­ خوانی (RMET) بارون و کوهن (2001) استفاده شد. تحلیل واریانس چندراهه و آزمون t مستقل نشان داد که میانگین نیازهای روانشناختی خودمختاری، شایستگی و ارتباط، میانگین نظریه ذهن و میانگین راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجان در بین دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین بطور معنی‌داری در سطح 05/0 کمتر از دانشجویان دختر بدون تجربه طلاق والدین بود. اما راهبردهای سازش نایافته تنظیم هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین بطور معنی‌داری در سطح 05/0 بیشتر از دانشجویان دختر بدون تجربه طلاق والدین بود. با توجه به بافته ­ها نتیجه می­ شود که بین دانشجویان دختر دارای تجریه و بدون تجربه طلاق والدین از نظر این سه متغیر تفاوت وجود دارد.

کد مقاله 47999
تعداد بازدید 18

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397