عنوان
|
مقایسه نیازهای روانشناختی، نظریه ذهن و مهارتهای تنظیم هیجان در دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین با بدون تجربه طلاق والدین |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
رحیم بدری گرگری - شهروز نعمتی - رؤیا وحید صبح خیز |
مشخصات نشریه
|
رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 12 شماره 7 پیاپی 88 |
تاریخ انتشار
|
مهر - 1402 |
محدوده صفحات
|
20-11 |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر تنظیم هیجانی نیازهای روانشناختی ذهن خوانی طلاق والدین تنظیم شناختی هیجان طلاق نظریه ذهن دانشگاه تبریز نیازهای بنیادین روانشناختی راهبردهای تنظیم شناختی سازگارانه هیجان راهبردهای تنظیم شناختی ناسازگارانه هیجان تجربه طلاق والدین مهارت تنظیم هیجانی
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه نیازهای روانشناختی، نظریه ذهن و مهارتهای تنظیم هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین و بدون تجربه طلاق والدین بود. طرح پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشکده های مختلف دانشگاه تبریز در سال 1401 بود که از بین آنها 120 نفر به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شد. انتخاب نمونه به این ترتیب بود که ابتدا 60 نفر از دانشجویان دختری که تجربه طلاق والدین را داشتند انتخاب شدند. سپس از سایر دانشجویان دختر که تجربه طلاق والدین را نداشتند، 60 نفر به صورت همتاسازی از لحاظ سن، تحصیلات و وضعیت تاهل و به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه نیازهای اساسی روانشناختی (BNSG-S) دسی و ریان (2000)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) گارنفسکی و کرایج (2006) و پرسشنامه ذهن خوانی (RMET) بارون و کوهن (2001) استفاده شد. تحلیل واریانس چندراهه و آزمون t مستقل نشان داد که میانگین نیازهای روانشناختی خودمختاری، شایستگی و ارتباط، میانگین نظریه ذهن و میانگین راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجان در بین دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین بطور معنیداری در سطح 05/0 کمتر از دانشجویان دختر بدون تجربه طلاق والدین بود. اما راهبردهای سازش نایافته تنظیم هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین بطور معنیداری در سطح 05/0 بیشتر از دانشجویان دختر بدون تجربه طلاق والدین بود. با توجه به بافته ها نتیجه می شود که بین دانشجویان دختر دارای تجریه و بدون تجربه طلاق والدین از نظر این سه متغیر تفاوت وجود دارد.
|