عنوان | اثر مشاهده تصاویر خویشانداز زنان تأثیرگذار اینستاگرام بر نگرش و گرایش خانمها به انجام جراحیهای زیبایی با میانجیگری نارضایتی چهرهای |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 67 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 168-143 |
کلید واژه | زنان و جراحی زیبایی دیدگاه زنان عمل زیبایی اینستاگرام اقدام به جراحی زیبایی تمایل به جراحی زیبایی نگرش به جراحی زیبایی زنان متقاضی جراحی زیبایی تأثیرگذاران اینستاگرام نارضایتی چهرهای مقایسه ظاهری بالاسو |
چکیده |
هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثر مشاهدۀ تصاویر خویشانداز زنان تاثیرگذار حوزه زیبایی اینستاگرام بر نگرش و گرایش خانمها به جراحی زیبایی با میانجیگری نارضایتی چهرهای و تعدیلگری گرایش خصلتی به مقایسه ظاهری بالاسو انجام شد. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با عامل بین آزمودنیِ نوع تصاویر اینستاگرامی مورد مشاهده (زنان تاثیرگذار اینستاگرام حوزه زیبایی، زنان بازیگر فعال در اینستاگرام، و تصاویر غیرانسان) بود. شرکتکنندگان نمونهای در دسترس از 201 خانم ١٦ تا ٤٠ ساله بودند که پس از مشاهدۀ تصاویر به پرسشنامههای نارضایتی چهرهای (تیگمان و همکاران، 2018)، نگرش به جراحی زیبایی (هندرسون کینگ و هندرسون کینگ، 2005)، گرایش به انجام جراحی زیبایی، و مقایسه ظاهری بالاسو (اوبرین و همکاران، 2009) پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: مشاهدۀ تصاویر تاثیرگذاران زیبایی منجر به گرایش بالاتر به انجام جراحی زیبایی بدن نسبت به مشاهدۀ تصاویر بازیگران شد (05/0 > p). نارضایتی چهرهای اثر نوع تصاویر مورد مشاهده بر نگرش و گرایش به انجام جراحی زیبایی را میانجیگری نکرد. اثر مستقیم نوع تصاویر مورد مشاهده بر بعد درون فردی نگرش به جراحی زیبایی و گرایش به انجام جراحی زیبایی بدن و صورت معنادار بود (05/0 > ps). گرایش خصلتی به مقایسه ظاهری بالاسو اثر نوع تصاویر مورد مشاهده بر نارضایتی چهرهای را تعدیل نکرد. نتیجهگیری: ارائۀ تصاویر خویشانداز اینستاگرامی کمتر از حد انتظار بر نارضایتی چهرهای و بر نگرش و گرایش به انجام جراحی زیبایی تأثیرگذار بود. |
کد مقاله | 47998 |
تعداد بازدید | 60 |
|