ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثر مشاهده تصاویر خویش‌انداز زنان تأثیرگذار اینستاگرام بر نگرش و گرایش خانم‌ها به انجام جراحی‌های زیبایی با میانجی‌گری نارضایتی چهره‌ای
تعداد صفحات 26
نویسنده فاطمه تمنائی - پگاه نجات
مشخصات نشریه  روان‌شناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 67
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 168-143
کلید واژه زنان و جراحی زیبایی  دیدگاه زنان  عمل زیبایی  اینستاگرام  اقدام به جراحی زیبایی  تمایل به جراحی زیبایی  نگرش به جراحی زیبایی  زنان متقاضی جراحی زیبایی  تأثیرگذاران اینستاگرام  نارضایتی چهره‌ای  مقایسه ظاهری بالاسو  
چکیده هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثر مشاهدۀ تصاویر خویش‌انداز زنان تاثیرگذار حوزه زیبایی اینستاگرام بر نگرش و گرایش خانم‌ها به جراحی زیبایی با میانجی‌گری نارضایتی‌ چهره‌ای و تعدیلگری گرایش خصلتی به مقایسه ظاهری بالاسو انجام شد.
روش: پژوهش از نوع آزمایشی با عامل بین­ آزمودنیِ نوع تصاویر اینستاگرامی مورد مشاهده (زنان تاثیرگذار اینستاگرام حوزه زیبایی، زنان بازیگر فعال در اینستاگرام، و تصاویر غیرانسان) بود. شرکت‌کنندگان نمونه‌ای در دسترس از 201 خانم ١٦ تا ٤٠ ساله بودند که پس از مشاهدۀ تصاویر به پرسشنامه‌های نارضایتی‌ چهره‌ای (تیگمان و همکاران، 2018)، نگرش به جراحی زیبایی (هندرسون کینگ و هندرسون کینگ، 2005)، گرایش به انجام جراحی زیبایی، و مقایسه ظاهری بالاسو (اوبرین و همکاران، 2009) پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده­ ها از تحلیل کواریانس و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها: مشاهدۀ تصاویر تاثیرگذاران زیبایی منجر به گرایش بالاتر به انجام جراحی زیبایی بدن نسبت به مشاهدۀ تصاویر بازیگران شد (05/0 > p). نارضایتی چهره‌ای اثر نوع تصاویر مورد مشاهده بر نگرش و گرایش به انجام جراحی زیبایی را میانجی‌گری نکرد. اثر مستقیم نوع تصاویر مورد مشاهده بر بعد درون­ فردی نگرش به جراحی زیبایی و گرایش به انجام جراحی زیبایی بدن و صورت معنادار بود (05/0 > ps). گرایش خصلتی به مقایسه ظاهری بالاسو اثر نوع تصاویر مورد مشاهده بر نارضایتی‌ چهره‌ای را تعدیل نکرد.
نتیجه‌گیری: ارائۀ تصاویر خویش‌انداز اینستاگرامی کمتر از حد انتظار بر نارضایتی‌ چهره‌ای و بر نگرش و گرایش به انجام جراحی زیبایی تأثیرگذار بود.

کد مقاله 47998
تعداد بازدید 60

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397