• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ساختار عاملی و اعتبارسنجی فرم الکترونیکی مقیاس همبستگی خانواده (FTS) در دانشجویان در دوران بحران کرونا
تعداد صفحات 10
نویسنده لیلی شهام - آزیتا امیرفخرایی - کبری حاجی علیزاده
مشخصات نشریه  اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1402
محدوده صفحات 262-253
زبان انگلیسی
کلید واژه عملکرد خانواده  مقیاس  روان‌سنجی  ساختار عاملی  اعتبارسنجی  همبستگی خانواده  کارکرد خانواده  کووید 19  مقیاس عملکرد خانواده به صورت آنلاین  فرم الکترونیکی مقیاس همبستگی خانواده  
چکیده مقدمه: شیوع ویروس کرونا بر استفاده از ابزارهای فرم های چاپی تأثیر گذاشته است، بنابراین اعتبارسنجی مقیاس عملکرد خانواده به صورت آنلاین می تواند به حل مشکلات در این زمینه کمک کند. بنابراین، این مطالعه با هدف اعتبارسنجی فرم الکترونیکی مقیاس همبستگی خانواده (FTS) انجام شد.
روش‌ کار: این مطالعه توصیفی به روش روان‌سنجی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران در سال 1399 می باشد که تعداد نمونه ها بر اساس معیارهای روان­سنجی 100 نفر برای بخش روایی همگرا و 695 نفر برای بخش روایی سازه تعیین شد. دانشجویان به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق مقیاس همبستگی خانواده (FTS) و پرسشنامه ارزیابی خانواده (FAD) به صورت چاپی و الکترونیکی با ارسال لینک پرسشنامه به تلفن همراه شرکت کنندگان جمع آوری شد. برای بررسی روایی مقیاس از روش های محتوایی، همزمان، همگرا، واگرا و تحلیل عاملی استفاده شد. ما قابلیت اطمینان آن را با استفاده از روش‌های سازگاری داخلی و قابلیت اطمینان تقسیم به نصف بررسی کردیم.
یافته‌ها: یافته‌های تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که فرم الکترونیکی مقیاس کارکرد خانواده از پنج عامل تشکیل شده و از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. تحلیل عاملی تاییدی نیز مدل پنج عاملی را تایید کرد. این پرسشنامه همراه با پرسشنامه ارزیابی خانواده انجام شد. نتایج حاکی از همبستگی مثبت و معنادار بین دو مقیاس بود (67/0 = r ؛ 001/0 > P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، می‌توان از مقیاس 30 سؤالی عملکرد خانواده برای سنجش عملکرد خانواده در دانش‌آموزان ایرانی استفاده کرد.

کد مقاله 47988
تعداد بازدید 48

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397