• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی مقابله درمانی بر خشونت خانگی و خودکارآمدی زنان خشونت‌دیده
تعداد صفحات 7
نویسنده آزاده درویش نیا فندری - علیرضا آقایوسفی - ناصر صبحی قراملکی
مشخصات نشریه  اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی شماره 4
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1402
محدوده صفحات 251-245
زبان انگلیسی
کلید واژه خشونت  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  خشونت علیه زنان  تهران  خشونت شوهر  خشونت تجربه شده  خودکارآمدی  زنان شهر تهران  زنان مورد خشونت قرار‌ گرفته تهران  تجربه خشونت  قربانیان خشونت  زنان خشونت دیده  خشونت تجربه شده در زنان  خودکارآمدی زنان  احساس خودکارآمدی  مقابله درمانی  
چکیده مقدمه: خشونت خانگی هنوز یک معضل جهانی محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مقابله درمانی بر خشونت خانگی و احساس خودکارآمدی در زنان خشونت دیده انجام شده است.
روش کار: از بین 115 زن قربانی خشونت در تهران که در ابتدا مورد مصاحبه قرار گرفتند، 40 زن قربانی خشونت ساکن شهر ری، منطقه کهریزک که طی ماه های شهریور تا مهر 1398 به مرکز جامع سلامت حضرت ابوالفضل (ع) مراجعه کرده بودند، به طور تصادفی در دو گروه مقابله درمانی (20 نفر) و گروه شاهد (20 نفر) قرار گرفتند. تمامی شرکت کنندگان چک لیست مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه خودکارآمدی و پرسشنامه استاندارد سنجش خشونت علیه زنان را در سه مرحله تکمیل کردند. داده ها با تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین گروه‌ها در مرحله پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنی‌داری وجود داشت که می تواند نشان دهنده اثربخشی مقابله درمانی بر خودکارآمدی زنان خشونت دیده و پایداری اثربخشی آن در مرحله پیگیری باشد (P < 0.001).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مقابله درمانی می تواند به عنوان یک مداخله روانشناختی برای افزایش احساس خودکارآمدی و کاهش خشونت علیه زنان مورد استفاده قرار گیرد. این مداخله می تواند زنان قربانی خشونت خانگی را توانمند سازد.

کد مقاله 47987
تعداد بازدید 17

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397