• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش قواعد لاحرج و لاضرر در سقط‌ جنین ناشی از زنا و تجاوز به عنف
تعداد صفحات 15
نویسنده طوبی فیروزپور بندپی
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 58
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه زنا  سقط جنین  قاعده عسر و حرج  تجاوز جنسی  قانون سقط جنین در ایران  تجاوز به عنف  قانون سقط درمانی  بزه‌دیدگی جنسی  لاضرر  لاحرج  حکم سقط جنین به دلیل زنا  زنان بزه‌دیده  سقط جنین درمانی  قواعد فقهی  قوانین سقط جنین  تجاوز جنسی به زنان  بزه‌دیدگان تجاوز جنسی  
چکیده زمینه و هدف: سقط جنین به ختم بارداری، قبل از اینکه جنین توانایی ادامه حیات در خارج از بدن مادر را داشته باشد، اطلاق شده است. سقط جنین شرعاً امری حرام است، خواه حمل ناشی از نکاح باشد یا زنا و تجاوز به عنف. دلیل این امر هم ظهور اطلاق ادله است. با تصویب قانون سقط درمانی و صدور مجوز در مواردی که با تأیید سه پزشک حاذق صورت می‌گیرد. بنا بر تحقیقات صورت‌گرفته آمار مرگ ‌و میر زنان ناشی از سقط‌های غیر قانونی به شدت کاهش‌ یافته است. با توجه به مسکوت‌بودن این قانون در مورد زنانی که مورد تجاوز به عنف قرار می‌گیرند، بررسی ابعاد مختلف بارداری ناشی از تجاوز به عنف و استفاده از قواعد فقهی (عسر و حرج و لاضرر) ضرورت یافته است.
روش: روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و با مراجعه به کتب و مقالات صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تحقیق حاضر، اصل امانتداری، صداقت، بی‌طرفی و اصالت اثر رعایت شده است.
یافته‌ها: بررسی این قواعد نشان از آن دارد که مقنن با استفاده از ظرفیت‌های فقهی و حقوقی این دو قاعده می‌تواند در صورت اثبات حرج زنان بزه‌دیده ناشی از تجاوز به عنف در مواد قانونی سقط درمانی بازنگری نمایند.
نتیجه‌گیری: عسر و حرج سبب سقط نخواهد شد، در حالی‌ که قاعده لاضرر بر ادله حرمت سقط حکومت دارد. خواه این حمل ناشی از سبب شرعی باشد یا از راه زنا و تجاوز به عنف باشد.

کد مقاله 47979
تعداد بازدید 18

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397