• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اذن ولی در ازدواج دختر در فرض زوال بکارت به ‌واسطه زنا با نقدی بر رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور
تعداد صفحات 13
نویسنده علی‌ اکبر ایزدی فرد - حسین شکریان امیری - فاطمه نظرپور - مجتبی حسین نژاد
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 58
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه ازدواج  زنا  اجازه پدر در ازدواج  اذن ولی  پرده بکارت  ولایت بر دختر  فقدان بکارت  ولایت در ازدواج  آراء وحدت رویه  بکارت  ازاله پرده بکارت  اذن ولی در ازدواج باکره  ولایت باکره در نکاح  اذن ولی در عقد ازدواج در حقوق  ولایت پدر بر دختر باکره  ازدواج دختر  ولایت پدر در ازدواج  ولایت در نکاح در حقوق موضوعه  ولایت در عقد نکاح  اذن ولی در ازدواج  مباشرت نامشروع  
چکیده زمینه و هدف: قانونگذار و شماری از فقها، برای ازدواج دختر باکره رشیده، جلب موافقت ولی را مد نظر قرار داده‌اند، این بدان معنا است که با انتفای باکرگی دختر، ولایت نیز از او برداشته می‌شود، متأثر از همین برداشت، رأی وحدت رویه مورخ 1364 دیوان عالی کشور، لزوم اذن ولی برای ازدواج دختر در فرضی که زوال بکارت به واسطه مباشرت نامشروع باشد را منتفی دانسته است. هدف مقاله حاضر بررسی اذن ولی در ازدواج دختر در فرض زوال بکارت به واسطه زنا با نقدی بر رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور است.
روش: مقاله حاضر توصیفی ـ تحلیلی بوده و از روش کتابخانه‌ای استفاده ‌شده است.
ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافته‌ها: استدلال رأی وحدت رویه این است که مشروعیت دخول قبل از عقد، شرط صحت عقد و یا شرط سقوط ولایت نبوده و دخول مطلقاً چه مشروع باشد یا غیر مشروع، سبب سقوط ولایت می‌باشد.
نتیجه‌گیری: رأی مورد اشاره به دلایلی از قبیل بی‌تجربگی دختر در فرض مزنی‌علیه واقع‌شدن، تناسب لزوم اذن ولی در نکاح با مقاصد شریعت، منوط‌بودن سقوط اذن ولی بر ازاله بکارت از طریق نکاح در روایات و عدم احراز رشد دختر در فرض ازاله بکارت از طریق نامشروع، محل تأمل است.

کد مقاله 47978
تعداد بازدید 18

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397