• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی فقهی حقوقی وضعیت تمکین زوجه در دوره نهفتگی بیماری مسری زوج
تعداد صفحات 13
نویسنده شراره صدیقی - فخراله ملایی کندلوس - پرویز ذکائیان
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 58
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه تمکین (اطاعت)  بیماری‌های مقاربتی  بررسی فقهی  بررسی حقوقی  بیماری عفونی آمیزشی  تمکین زوجه  بیماری‌های مسری  مقاربت جنسی  انتقال بیماری  بیماری عفونی  بیماری زوج  دوره نهفتگی بیماری مسری  
چکیده زمینه و هدف: بیماری مسری صورتی از بیماری‌های عفونی است که عامل بیماری‌زا از طریق فیزیکی از بیمار به فرد سالم انتقال می‌یابد؛ علاوه بر دوره ظهور، در دوره نهفتگی در این قسم بیماری‌ها، عامل بیماری‌زا (اعم از باکتری، ویروس و...) از بدن بیمار به دیگران قابل انتقال است، با توجه به اینکه مقاربت جنسی یکی از روش‌های انتقال برخی بیماری‌های مسری می‌باشد، در فرضی که زوج در دوره نهفتگی بیماری به سر می‌برد، مسأله تمکین زوجه از جهاتی ابهام‌برانگیز خواهد بود، از جهت اینکه آیا بر زوجه تمکین واجب است؟ اگر تمکین صورت گیرد و انتقال بیماری انجام شود، در چه صورتی مسئولیت متوجه زوج خواهد بود؟ نیز چنانچه فوت زوجه در اثر انتقال بیماری حادث گردد، مسئولیت زوج، انتفای ارث بری را به همراه دارد یا خیر؟ تمامی سؤالات یادشده، نیازمند تبیین و بررسی می‌باشد.
روش: این تحقیق از نوع نظری بوده و روش تحقیق به صورت توصیفی ـ تحلیلی است و روش جمع‌آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تحقیق حاضر، اصل امانتداری، صداقت، بی‌طرفی و اصالت اثر رعایت شده است.
یافته‌ها: ابتلای زوج به بیماری مسری، با وجوب تمکین زوجه در تناقض قرار دارد، مخصوصاً اینکه زوج، در دوره نهفتگی بیماری به سر ببرد.
نتیجه‌گیری: ادله لزوم تمکین در فرضی که احتمال ابتلای زوج به بیماری مسری می‌رود تخصیص می‌خورد و به استناد اصل احتیاط، حکم تمکین برداشته می‌شود، ضمن اینکه برقراری ارتباط جنسی در نتیجه اجبار زوج، صرفاً در حالتی زمینه‌ساز مسئولیت وی می‌باشد که زوجه نسبت به عدم سلامت زوج آگاهی نداشته باشد. همچنین با فوت زوجه، فعل زوج، مصداق جنایت خطائی بوده و مانع از ارث‌بری نخواهد بود.

کد مقاله 47976
تعداد بازدید 17

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397