عنوان | ابراء مهرالمثل؛ مطالعه تطبیقی فقه مذاهب اسلامی |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب سال 6 شماره 1 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 48-26 |
کلید واژه | حقوق مالی زوجه مهرالمثل فقیهان مسلمان فقهای امامیه فقهای اهل سنت فقه امامیه عوض بضع حقوق مالی فقه اهل سنت مذاهب اسلامی دیدگاه فقها فقه حنفی دیدگاه فقهی فقه مذاهب فقه شافعی فقهای حنفیه اسقاط حق فقه مالکی فقهای مالکی فقهای شافعیه فقه حنابله فقهای حنابله ابراء مهریه ابراء مهرالمثل اسقاط حق دینی زمان وجوب مهر |
چکیده |
بهموجب ابراء، شخص حق مطالبهی آنچه را که به ذمه طرف مقابل تعلق گرفته است، اسقاط مینماید. حق زوجه بر مهرالمثل بهعنوان یک حق مالی، میتواند موضوع ابراء قرار گیرد. علم و جهل نسبت به مقدار مهرالمثل و زمان وجوب آن بر ذمه زوج، مؤلفههایی تأثیرگذار بر حکم وضعی چنین ابرائی بهشمار میروند. پژوهش حاضر با روشی توصیفی ـ تحلیلی و بهصورت کتابخانهای درصدد پاسخ به این پرسش اساسی است که حکم ابراء از مهرالمثل از منظر فقهای امامیه و اهل سنت چیست؟ درخصوص زمان وجوب مهرالمثل، دو قول در میان فقهای امامیه وجود دارد؛ برخی قائل به وجوب مهرالمثل بهواسطهی نکاح و در نتیجه صحت ابراء و برخی قائل به وجوب آن پس از نزدیکی و بطلان ابراء پیش از نزدیکی هستند. مشهور فقهای امامیه، جهل به مقدار مهرالمثل را در صحت ابراء مؤثر نمیدانند. فقهای شافعیه، مالکیه و حنفیه دخول را نیز موجب وجوب مهرالمثل میدانند؛ لکن فقهای شافعیه جهل به مقدار مهرالمثل را موجب بطلان و فقهای مالکیه و حنفیه عدم علم به مقدار مهرالمثل را مانع صحت ابراء نمیدانند. از نظر حنابله، مهرالمثل با عقد نکاح واجب میشود و دخول و جهل به مقدار مهرالمثل، نقشی در آن ندارد. بهنظر میرسد از آ رو که مهر عوض بضع است، دخول است که موجب وجوب مهرالمثل میشود و پس از دخول، به منظور اینکه نکاح همچون معاوضهی صرف نباشد، جهل به مقدار مهرالمثل در صحت آن بیتأثیر است، مگر آنکه جهل به حدی باشد که زوجه فاقد قصد تصور شود. |
کد مقاله | 47940 |
تعداد بازدید | 28 |
|