• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر وضعیت اقتصادی خانواده بر بزه‌دیدگی جنسی اطفال و نوجوانان
تعداد صفحات 25
نویسنده سپیده شهیدی - تهمورث بشیریه - مهدی صابری - اصغر عباسی
مشخصات نشریه  پژوهش‌های حقوق جزا و جرم شناسی - پژوهشکده حقوقی شهر دانش پیاپی 21
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1402
محدوده صفحات 257-233
کلید واژه بیکاری  اقتصاد خانواده  آزار جنسی  خانواده‌های تهرانی  وضعیت اقتصادی  تهران  بزه‌دیدگی جنسی  آزار جنسی کودکان  آزاردیدگی جنسی  مراکز اورژانس اجتماعی  بزه‌دیدگی اطفال و نوجوانان   کودک بزه‌دیده  وضعیت اقتصادی خانواده  شرایط اقتصادی  آزاردیده جنسی  بیکاری پدر  وضعیت اقتصادی والدین  
چکیده زمینه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر شاخص وضعیت اقتصادی والدین، به‌عنوان عاملی بر بزه‌دیدگی جنسی اطفال و نوجوانان زیر پانزده سال در بین مراجعه‌کنندگان به چهار مرکز اورژانس اجتماعی واقع در استان تهران است.
روش: بدین منظور جهت بررسی شرایط اقتصادی خانوادۀ کودکان آزاردیده جنسی، عوامل مرتبط با وضعیت اقتصادی با استفاده از پرسش‌نامه پژوهشگرساخته و با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از نرم‌افزار spss و آزمون‌های آماری‌‌ رابطه میان متغیرها سنجیده شد و میزان همبستگی‌‌‌ها مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل پرونده‌های کودک‌آزاری جنسی ارجاعی به اورژانس اجتماعی، بیانگر آن است که نزدیک به نیمی از کودکان بزه‌‌دیده جنسی مورد مطالعه (7/52 درصد) در شرایط اقتصادی بدی زندگی می‌کنند، 5/35 درصد از آنان دارای شرایط متوسط می‌باشند و تنها 8/11 درصدشان دارای شرایط خوبی ازنظر اقتصادی بوده‌اند. یافته‌های این پژوهش مؤید این است که بین کودک‌آزاری جنسی و شاخص وضعیت اقتصادی والدین از نظر آماری رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: آزمون فرضیات حکایت از آن دارد که عوامل زیادی ازجمله علل اقتصادی و وضعیت بیکاری والدین در بروز آزاردیدگی کودکان نقش دارند. آمارها حاکی از آن است که بیش از یک‌سوم (7/33 درصد) پدران بیکار هستند و خطر آزار جنسی در کودکانی که پدران بیکار دارند، بیشتر است. ضرورت شناسایی این عوامل در جهت پیشگیری از بزه‌دیدگی کودکان، بایسته و ضروری است. از نتایــج این تحقیق می‌توان به‌عنوان منبعی مفید و قابل اســتفاده بــرای مراجع دولتی مانند بهزیستی، سازمان‌های مردم‌نهاد، اولیا و مربیــان بهره برد.

کد مقاله 47918
تعداد بازدید 26

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397