عنوان
|
بازنمایی زنان اینفلوئنسر اینستاگرام از زندگی روزمره خانوادگی در دوران کرونا |
تعداد صفحات
|
31 |
نویسنده
|
محمدتقی کرمی قهی - شیما فرزادمنش |
مشخصات نشریه
|
مطالعات فرهنگ ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگي) - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - علمی پژوهشی سال 24 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
37-7 |
کلید واژه
|
زنان متأهل سبک زندگی زندگی روزمره زن و سبک زندگی معنا اینستاگرام تحلیل روایت کووید 19 ایام قرنطینه اینفلوئنسر زنان اینفلوئنسر
|
چکیده
|
پژوهش پیشرو به تأثیر همهگیری ویروس کوید 19 بر بازنمایی زندگی روزمره در صفحات اینستاگرامِ زنان متأهل اینفلوئنسر سبک زندگی در چهارماه نخست همهگیری در ایران میپردازد. مسئلۀ پژوهش، چگونگی بازنمایی دوران قرنطینه در صفحات اینفلوئنسرهاست و محققان تلاش کردهاند نوع معنایابی ویروس کوید 19 را در این صفحات تحلیل کنند. اینفلوئنسرهای سبک زندگی در اینستاگرام پرطرفدارترین راویان زندگی روزمره هستند و به دلیل دسترسی به منابع اقتدار، ظرفیتهای بالایی در معناسازی از پدیدهها دارند. در این پژوهش، شیوههای روایت زندگی روزمرۀ مجازی در دوران همهگیری ویروس کوید 19، بر اساس نظریۀ تحلیل روایت رِیسمن مورد مطالعه قرار گرفته و روش تحقیق کیفی و مبتنی بر مردمنگاری مجازی بوده است. بر اساس تکنیک تحلیل روایت، دادهها که شامل پستهای اینفلوئنسرهای سبک زندگی بودهاند، پردازششده و انواع راهبردهای روایت زندگی خانوادگی در دوران قرنطینه در دو سطح مضمونی و ساختاری تحلیل شدهاند. در بخش اول (زنان سایبورگ بهمثابه راویان قرنطینه)، یافتهها تحلیل مضمونی شدهاند و چهار گونۀ: برساخت فانتزی ـ کرونا، برساخت مضاعف گفتمان انگیزشی، نوستالژی پیشاکرونا، پزشکی کردن زندگی روزمره، سنخشناسی شده است. در بخش دومِ یافتهها به تحلیل ساختاری نسبت عکسها با نوشتار در پستها و مکانیزمهای تأثیرگذاری اینفلوئنسرها پرداخته شده و دو گونۀ: چرخش پلتفرمی و راهبردهای رفع چالش تأثیرگذاری بر مخاطب، صورتبندی شده است.
|