عنوان | واکاوی تجارب ازدواج زودهنگام دانشآموزان دوره متوسطه در شهر میمند |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مسائل اجتماعی ایران (دانشکده ادبیات و علوم انسانی سابق) - دانشگاه خوارزمی - علمی پژوهشی سال 14 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 162-135 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی عاملیت ازدواج زود هنگام مطالعه کیفی دانشآموزان دبیرستانی نظریه زمینهای ازدواج زودهنگام زنان دانشآموزان متوسطه اول دانشآموزان متأهل دانشآموزان دوره متوسطه دوم میمند (شهرستان) فقدان صدا |
چکیده |
پژوهش حاضر به دنبال واکاوی کیفی تجارب ازدواج زودهنگام دانشآموزان در مقطع متوسطه شهر میمند است. این مطالعه جزو پارادایم تفسیری و ماهیت آن کیفی است و با روش نظریۀ زمینهای با رویکرد اشتروس و کوربین صورت گرفته است. با استفاده از طریق نمونهگیری هدفمند با استراتژی نمونهگیری نظری با ۱۵ نفر از دانشآموزان دورههای متوسطۀ اول و دوم که در سنین کمتر از هجده سال ازدواج کردند، مصاحبه های عمیق صورت گرفت. همزمان با جمعآوری دادهها، کدگذاری و تحلیل یافتهها انجام گرفت. یافتهها شامل ۶۲ مقولۀ فرعی، ۱۲ مقولۀ اصلی و مقولۀ مرکزی تحت عنوان «ازدواج زودهنگام بهمثابۀ فقدان صدا و عاملیت دختران دانشآموز» بود. نتایج این پژوهش نشان داد که در بافت سنتی و طایفهای محل زندگی دختران و تحت شرایط مداخلهگر بحران هویت در دوران نوجوانی، ازدواج زودهنگام در سنین مدرسه اتفاق میافتد. شرایط علّی که در بروز این پدیده نقش ایفا نمودند، پدرسالاری، مشکلات اقتصادی و فقر معیشتی و محیط نابسامان خانواده دختر بودند. کنشهایی که در پاسخ به پدیدۀ ازدواج زودهنگام ارایه شد شامل تجربۀ جنسی، چالشهای تحصیلی، کودکمادری، خشونت خانگی و آثار روحی و روانی بودند. پیامدهای ازدواج زودهنگام نیز به شکل نابسامانی زندگی زناشویی و طلاق در سنین نوجوانی رُخ داده است. |
کد مقاله | 47861 |
تعداد بازدید | 51 |
|