• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان چالش‌های اجتماعی و فرهنگی زنان شاغل: شرایط، راهبردها و پیامدها (مورد مطالعه: معلمان زن شهر گلپایگان)
تعداد صفحات 25
نویسنده مراد برادران - علی محمد جوادی - خدیجه یاوری
مشخصات نشریه  مسائل اجتماعی ایران (دانشکده ادبیات و علوم انسانی سابق) - دانشگاه خوارزمی - علمی پژوهشی سال 14 شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1402
محدوده صفحات 59-35
کلید واژه زنان شاغل  اشتغال زنان  مشکلات زنان شاغل  تبیین جامعه‌شناختی  موانع اجتماعی  موانع فرهنگی  معلمان زن  چالش‌های فراروی زنان  گلپایگان (شهرستان)  چالش‌های اشتغال  
چکیده پژوهش حاضر با روش‌شناسی کیفی و با روش نظریۀ مبنایی با هدف تبیین جامعه‌شناختی چالش‌­های اجتماعی و فرهنگی زنان معلم شاغل در شهر گلپایگان صورت پذیرفته است. بر این اساس ۱۵ نفر از زنان معلم ساکن در شهر گلپایگان به روش نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب و طی مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته مورد واکاوی قرار گرفتند. داده‌­های حاصل از مصاحبه به روش کدگذاری سه­‌گانۀ باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌­های حاصل از ۶۶۶ کد باز، ۸۱ مقولۀ فرعی و ۱۶ مقولۀ اصلی در قالب مدل پارادایمی پیشنهادی اشتراوس و کوربین قابل‌بیان است. یافته‌­ها نشان داد ازجمله عللی که باعث بروز چالش‌های اجتماعی و فرهنگی در بین معلمان زن شهر گلپایگان شده، مشکلات و محدودیت‌­های کاری، نابرابری‌­های حاکم بر مناسبات کاری، هنجارهای فرهنگی حاکم بر جامعه، تعارض نقش خانواده-کار و پایین‌بودن سطح دستمزدها و فشار اقتصادی ناشی از آن است. همچنین، ۴ مقولۀ آموزش و توسعۀ فرهنگی، برخورداری از حمایت اجتماعی، بازتعریف قوانین در راستای تساوی حقوق زنان و بهینه‌­سازی ساختارهای آموزشی و فرهنگی در آموزش و پرورش از بسترهای کاهش‌دهندۀ چالش‌­های اجتماعی و فرهنگی زنان معلم به شمار می‌روند. شرایط مداخله‌گر که سهم بسیاری در کاهش چالش­‌های زنان شاغل دارد شامل ۲ مقولۀ اصلیِ زمینه‌سازی شرایط اقتصادی و رفاهی و انعطاف‌­پذیری در شرایط کاری می­ باشد. معلمان زن از ۲ مقوله به عنوان استراتژی و راهبردهای مؤثر در مواجهه و سازگاری با چالش‌های اجتماعی و فرهنگی پیش­روی خود بهره می‌­گیرند که شامل مدیریت زمان خانواده –کار و رشد توانمندی‌­های فردی است. ازجمله پیامدهای حاصل از این مواجهه با چالش‌ها، کاهش مشکلات خانوادگی و فردی و همچنین کاهش توسعۀ پایدار در جامعه است و البته استقلال و توانمندسازی زنان در اثنای مواجهه با چالش‌­های متعدد، از دستاوردهای مثبت رویارویی با بروز این چالش‌­ها است.

کد مقاله 47859
تعداد بازدید 44

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397