• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نظریه الافعال الکلامیه فی آیات الأحکام الزواج أنموذجا
تعداد صفحات 20
نویسنده زهرا آقاجانی علی شاه - انسیه خزعلی
مشخصات نشریه  بحوث فی اللغة العربیة - دانشگاه اصفهان پیاپی 29
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1402
محدوده صفحات 20-1
زبان عربی
کلید واژه ازدواج  قرآن  آیات قرآن  آیات الاحکام  نظریه کنش گفتاری  گفتمان قرآنی  آیات ازدواج  نظریه افعال گفتاری  
چکیده پراگماتیک با مطالعه استفاده از زبان و ارتباط آن با کاربرانش در زمینه های خاص، افق های جدیدی را گشود. نظریه افعال گفتاری از آن سرچشمه می گیرد که یکی از برجسته ترین نظریات فلسفه زبانی به شمار می رود که پایه های آن را آستین در دهه 1920 پایه گذاری کرد و معادل مسئله محمول و ساخت در میان دانشمندان عرب است. از این رو، پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی به ابعاد عمل گرایانه در آیات مربوط به ازدواج پرداخته است. اهمیت موضوع از آنجا برجسته می شود که فهم گفتمان قرآنی فاقد رویکردی است که به زبان و با در نظر گرفتن گوینده، مخاطب و موقعیت بپردازد. مهمترین یافته تحقیق این است که افعال گفتاری بین مستقیم و غیرمستقیم توزیع شده است، اما اولی که با امر و نهی نشان داده می شود، بخش زیادی از آیات مورد مطالعه را به خود اختصاص داده است. برای اینکه ازدواج و آنچه مربوط به آن در اسلام از حکم و تشریع الهی شمرده شود، فعل گفتاری باید دارای نیروی کامیابی بیانی و تلقین کننده باشد. برای سوق دادن گیرنده به اطاعت و اطاعت. در مورد شروط استحباب در فعل گفتار آمده است: شرط مضمون شرعی امر به مهریه، منع ازدواج با ناپدری، منع ازدواج با مردان و زنان مشرک تا زمانی که ایمان نیاورند، غیر است. - جواز خواستگاری زن در عده، امر به برقراری عدالت در صورت تعدد نکاح و غیره. این اعمال بر مسلمانان و مؤمنان اعم از زن و مرد لازم است. در مورد شرط مقدماتی نیز از سوی مخاطبین محقق می شود. زیرا آنها قادر به انجام اقدامات مورد نیاز هستند و گوینده از توانایی های آنها مطمئن است. شرط اخلاص بدیهی است و باید محقق شود. چون خداوند از روی بیهوده و هوی و هوس حرف نمی زند، واقعاً دوست دارد کسانی که خطابشان می کند به اوامر و نواهی او عمل کنند. شرط اساسی با اراده او برای تأثیرگذاری بر آنها برآورده می شود. برای انجام اقدامات مشخص شده. عمل تأثیرگذار در جامعه اسلامی، به‌ویژه در میان کسانی که به حدود الهی پایبند هستند و از این طریق سعی در تطبیق امور الزامی و قانونی در زندگی خود دارند، به وضوح حاصل می‌شود.

کد مقاله 47847
تعداد بازدید 15

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397