ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی زنان در ضرب‌المثل‌ها، اصطلاحات و تعبیرات تالشی جنوبی (گونه سیاهمزگی)
تعداد صفحات 30
نویسنده سیده صفورا سقراط - منصور شعبانی
مشخصات نشریه  مطالعات زبانی و بلاغی (دانشکده علوم انسانی سابق) - دانشگاه سمنان با همکاری انجمن زبان و ادبیات فارسی سال 14 پیاپی 32
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 164-135
کلید واژه ایدئولوژی  ضرب‌المثل  زن در ضرب‌المثل  ادبیات شفاهی  فرهنگ عامیانه  بازنمایی زن   ضرب‌المثل‌‌های فارسی  تحلیل فمینیستی انتقادی گفتمان  شیوه بازنمایی زنان  تالش جنوبی  ضرب‌المثل‌های ایرانی  ضرب‌المثل‌های گیلکی  گونه سیاهمزگی  
چکیده ضرب‌المثل‌ها از ارکان ارزشمند فرهنگ عامیانه و ادبیات شفاهی هر فرهنگی به شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند که حقایق فرهنگی و تاریخی بسیاری را آشکار می‌سازند. در پژوهش حاضر، قصد داریم به شیوۀ بازنمایی زنان در ضرب‌المثل‌ها، اصطلاحات و تعبیرات تالشی جنوبی (گونۀ سیاهمزگی) بپردازیم. طرح پژوهش حاضر، ترکیبی (کمّی‌‌کیفی) و از نوع توصیفی-‌ تحلیلی است. گردآوری داده‌ها به‌صورت میدانی انجام گرفت و داده‌های میدانی از طریق مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته از گویشوران بومی جمع‌آوری شد. ضرب‌المثل‌ها، اصطلاحات و تعبیرات گردآوری‌شده، از لحاظ معنا، مفهوم و مضمون، مشخّص شده و در نوزده مقولۀ معنایی دسته‌بندی گردیدند. این ضرب‌المثل‌ها در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی ‌فمینیستی لازار (2007) تحلیل شدند. ازجمله نتایج مهمّ به‌دست‌آمده این است که میان انواع بازنمایی‌های زنان بر اساس سطح معناداری آزمون‌کولموگروف ‌اسمیرنف ‌یک‌نمونه‌ای، تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که در جامعۀ مدّنظر، جنسیت به‌عنوان ساختاری ایدئولوژیک درک می‌شود و زنان در آن، بر اساس رابطۀ فرادستی و فرودستی، در طبقۀ فرودست قرار گرفته و از ارزش چندانی برخوردار نیستند. همچنین زنان در این پژوهش به‌عنوان افرادی سلطه‌پذیر، ضعیف، شرور و حیله‌گر ترسیم شده‌اند.

کد مقاله 47831
تعداد بازدید 50

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397