عنوان | نقد جامعهشناسانه شخصیتهای زن در رمانهای سیمین دانشور بر اساس نظریه انواع سرمایه پیر بوردیو |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | نقد و نظریه ادبی - (ادب پژوهي سابق) - دانشگاه گیلان سال 7 شماره 2 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 316-287 |
کلید واژه | رمان ایرانی رمان فارسی زن در رمانهای فارسی رمانهای زنانه شخصیتهای زن داستانها زن در رمانها سیمین دانشور سرمایههای فرهنگی جایگاه اجتماعی سرمایه اقتصادی نقد جامعهشناختی سرمایه اجتماعی داستانهای معاصر ایران داستانهای فارسی زن در داستانهای فارسی شخصیت زن در رمانها و داستانها رمان سووشون جایگاه اجتماعی زنان سرمایه اجتماعی زنان داستانهای معاصر داستان ایرانی رمان جزیره سرگردانی انواع سرمایه پیر بوردیو نقد جامعهشناسی سرمایه نمادین سرمایه فرهنگی زنان پییر بوردیو رمان معاصر رمان ساربان سرگردان نظریه بوردیو نقد جامعهشناختی رمان نقد جامعهشناختی ادبیات سرمایه اقتصادی زنان رمان معاصر فارسی |
چکیده |
رمان حاصل مدرن شدن جوامع است و بهخوبی میتواند احوال جامعه را انعکاس دهد. در این پژوهش تلاش شده است تا با نقد جامعهشناسانه رمانهای سووشون (1348)، جزیرۀ سرگردانی (1372) و ساربان سرگردان (1380) از سیمین دانشور، به جایگاه اجتماعی زنان در جامعه قبل از انقلاب پرداخته شود. برای رسیدن به این مهم، از منظر نظریه انواع سرمایه پیر بوردیو، جامعهشناس، فیلسوف، مردمشناس و منتقد فرانسوی که سرمایه را نه فقط در حیطۀ اقتصادی، بلکه از زوایای دیگری چون سرمایه فرهنگی، اجتماعی و نمادین نیز مینگرد، به بررسی و تحلیل مؤلفههای انواع سرمایهها در شخصیتهای زن هر داستان، با رویکردی تطبیقی میپردازیم و با مقایسۀ چگونگی برخورداری زنان کنشگر داستانها با هم، میزان تولید، بازتولید و تحول انواع سرمایهها در شخصیت های زن در جامعه را میکاویم. براساس یافتههای این پژوهش، زنان در برخورداری از انواع سرمایه توفیق چندانی نداشتهاند، تنها «زری» و «هستی»، کنشگران اصلی داستانها، نمونههای متمایزی، ازاین جهت محسوب میشوند. ضمن اینکه هردو معرف زنی آرمانی در جامعۀ خود به شمار میآیند؛ «هستی» که حدود سه دهه متأخر از «زری» است، سرمایههای فرهنگی و اجتماعی محسوستری دارد و در کسب سرمایه اقتصادی نیز پویاتر ظاهر شده است. |
کد مقاله | 47828 |
تعداد بازدید | 24 |
|