• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی زن و ابزار موسیقایی در دوره قاجار بر مبنای خوانش فمینیستی: مطالعه موردی سه اثر از ابوالقاسم
تعداد صفحات 16
نویسنده فاطمه دلفانی بلوچ - سپهر سراجی - سید محمد امین حیدری
مشخصات نشریه  پژوهشنامه گرافیک و نقاشی - دانشگاه الزهرا(س) سال 6 پیاپی 10
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1402
محدوده صفحات 97-82
کلید واژه فمینیسم  موسیقی  نقاشی  قاجار  نقاشی ایران  خوانش فمینیستی  زن در نقاشی  بازنمایی زن   نقاشی قاجار  زنان موسیقیدان  شیوه بازنمایی زنان  نقاشی‌های مردان  جنسیت در نقاشی  آثار نقاشی  تابلوهای نقاشی  فمنیسم در نقاشی  زن در تابلوی نقاشی  ابزارهای موسیقی  ابوالقاسم  
چکیده پژوهش پیش‌ رو، خوانشی فمینیستی از چگونگی بازنمایی زنان به‌ همراه ابزارهای موسیقی در سه اثر از ابوالقاسم، نقاشِ دورۀ قاجار است. هدف از این پژوهش، کشف معانی جنسیتی نهفته در نقاشی‌ها به‌منظور تأملی بر جایگاه زنان در این آثار و چگونگی بازتاب آن‌ها در نقاشی‌ها است. به‌منظور دست‌یابی به این مهم، نگارندگان از آثار مکتوب در کنار خوانش تصاویر بهره برده‏ اند تا کاستی‌های اطلاعاتی را جبران کند. پرسش اصلی پژوهش پیرامون جایگاه زن و چگونگی برخورد با او به‌عنوان موضوع نقاشی این‌گونه مطرح شده‌است: چگونه با مطالعه نقاشی‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که زنان در این نقاشی‌ها دقیقاً چه جایگاه و نقشی پذیرفته‌اند؟ بر مبنای اطلاعات به‌دست‌آمده و تحلیل داده‌ها، باید پذیرفت این نقش هر چه باشد تصویری بازنمایانه از یک زن هنرمند موسیقی‌دان نیست. فرضیه پژوهش از این قرار است که زن قاجاری به‌عنوان ابژه جنسی و یا نهایتاً هنرمندی در سطحی فرودست به همراه سازها و عناصر تقویت‌کنندۀ آن نگاه جنسی به تصویر درآمده‌است. از آن‌جا که اغلب سفارش‌دهنگان این نقاشی‌ها و نقاش‌های شناخته‌شده همگی مرد هستند، زن موسیقی‌دان به‌مثابه موضوع اثر و زن موسیقی‌دان به مثابه هنرمندِ درون اثر با رویکرد نقد فمینیستی بررسی شده‌است. خوانش فمینیستی مؤلفه‌های نقاشی‌ها از جمله مخاطب، محیط اجرا، نوع سازها، بدن (پوشش و آرایش زن موسیقی‌دان) و همچنین بررسی عناصر غیر موسیقایی فرضیه پژوهش را اثبات می‌کند. پژوهش از جنبة هدف، بنیادی و از نظر روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است.

کد مقاله 47735
تعداد بازدید 21

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397