عنوان | بررسی رابطه نابرابری جنسیتی با سلامت روان دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان یزد |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | توسعه حرفهای معلم - دانشگاه فرهنگیان سال 8 شماره 1 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 31-19 |
کلید واژه | دانشجویان دختر نابرابریهای جنسیتی سلامت روانی دانشجویان کارشناسی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان یزد |
چکیده |
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه نابرابری جنسیتی با سلامت روان دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر دوره کارشناسی امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد به تعداد 90 نفر بود که در سال تحصیلی ۱۴۰2 –1401 در این دانشگاه، مشغول به تحصیل بودند. کل جامعه با روش نمونه گیری سرشماری، انتخاب شدند و درنهایت 73 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. گردآوری داده ها از طریق دو پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (1972) و پرسشنامه نابرابری جنسیتی جلیل دهنوی (1384) صورت گرفت. برای تحلیل دادههای توصیفی و همبستگی بین متغیرهای پژوهش از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها نشان دادند که رابطه نابرابری جنسیتی با سلامت روان 352/0 درصد است که رابطه مثبت و معناداری است؛ بهطوری که هرچه احساس نابرابری کمتر باشد، سلامت روان افراد، بهتر است. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بهمنظور ارتقای سطح سلامت روان دانشجومعلمان باید به ارزشهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و تساوی آنها بین دختران و پسران توجه شود. |
کد مقاله | 47723 |
تعداد بازدید | 56 |
|