• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان همایندی ادراک دانش‌آموزان درباره نقش متوازن خانواده و مدرسه در تربیت دینی: پژوهشی پدیدارشناختی
تعداد صفحات 29
نویسنده فاطمه شاکری صفت - منصوره حاج‌حسینی - محمد خدایاری فرد
مشخصات نشریه  علوم تربیتی از دیدگاه اسلام - دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهران پیاپی 20
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 33-5
کلید واژه نقش خانواده  دانش‌آموزان دختر  پدیدارشناسی  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  دانش‌آموزان دبیرستانی  تربیت دینی  نقش مدرسه  تعامل خانواده و مدرسه  ادراکات دانش‌آموزان  نقش خانواده مدرسه  تعارض تربیتی  همایندی خانواده و مدرسه  
چکیده پژوهش حاضر به‌منظور بررسی نقش خانواده و مدرسه در تربیت دینی و ادراک دانش‌آموزان دربارۀ همایندی میان آن‏ها با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناختی انجام شد. مشارکت‌کنندگان در این تحقیق، هجده دانش‌آموز دختر از مقطع متوسطه بوده‌اند که با استفاده از روش انتخاب هدفمند گزینش و براساس اصل اشباع به فرایند پژوهش وارد شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبۀ نیمه­ ساختاریافته بود و داده ­های به‌دست‌آمده با استفاده از روش اسمیت تحلیل شد. یافته ­های پژوهش در چهار مقولۀ نقش خانواده و مدرسه در دین‏داری، همایندی/ تعارض میان آن‌ها، راهبرد دانش­ آموزان در مواجهه با تعارض و راهکار پیشنهادی جهت ارتقای همایندی دسته‏ بندی شد. نقش خانواده در بُعد مثبت، شامل الگوی عمل‏گرا، جلب مشارکت خانوادگی و انعطاف ‏پذیری در آداب دینی، و در بُعد منفی، مشتمل بر انفعال در تربیت دینی و تعارض‌های خانوادگی بوده است. نقش مدرسه در بُعد ثمربخش با توانمندی­ های معلم، انعطاف‌پذیری و احترام در رفتار مرتبط بوده و در بُعد تخریب­ کننده، رفتارهای خشن و تبعیض­ آمیز، و اجبار بدون آگاهی­ بخشی شناسایی شد. در بُعد همایندی مدرسه و خانواده، طیفی وسیع، از همایندی کامل تا اختلاف در روش‌های تربیتی و مبانی اعتقادی دیده شد و اهداف این دو بافت نیز دارای تنوع و طیفی وسیع بود. نتیجۀ همایندی، تقویت و رشد دانش‌آموزان در باورهای دینی و نتیجۀ ناهمایندی، سردرگمی آنان، اجبار به گزینش یک سو و گاه انحراف آن‌ها از مسیر برنامه‌ریزی‌شده به‌سمت دین‏داری بوده است. در بُعد راهبردها، سه شیوۀ قانون­مداری، همراهی با خانواده و انتخاب مسیر بهینه دیده شد. جهت ارتقای همایندی، سه راهکار آگاهی از ویژگی­های نوجوانان، تعامل بهتر خانواده و مدرسه، و تشویق دانش ­آموزان پیشنهاد شد.

کد مقاله 47703
تعداد بازدید 53

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397