عنوان
|
همایندی ادراک دانشآموزان درباره نقش متوازن خانواده و مدرسه در تربیت دینی: پژوهشی پدیدارشناختی |
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
فاطمه شاکری صفت - منصوره حاجحسینی - محمد خدایاری فرد |
مشخصات نشریه
|
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام - دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهران پیاپی 20 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1402 |
محدوده صفحات
|
33-5 |
کلید واژه
|
نقش خانواده دانشآموزان دختر پدیدارشناسی دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی تربیت دینی نقش مدرسه تعامل خانواده و مدرسه ادراکات دانشآموزان نقش خانواده مدرسه تعارض تربیتی همایندی خانواده و مدرسه
|
چکیده
|
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی نقش خانواده و مدرسه در تربیت دینی و ادراک دانشآموزان دربارۀ همایندی میان آنها با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناختی انجام شد. مشارکتکنندگان در این تحقیق، هجده دانشآموز دختر از مقطع متوسطه بودهاند که با استفاده از روش انتخاب هدفمند گزینش و براساس اصل اشباع به فرایند پژوهش وارد شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود و داده های بهدستآمده با استفاده از روش اسمیت تحلیل شد. یافته های پژوهش در چهار مقولۀ نقش خانواده و مدرسه در دینداری، همایندی/ تعارض میان آنها، راهبرد دانش آموزان در مواجهه با تعارض و راهکار پیشنهادی جهت ارتقای همایندی دسته بندی شد. نقش خانواده در بُعد مثبت، شامل الگوی عملگرا، جلب مشارکت خانوادگی و انعطاف پذیری در آداب دینی، و در بُعد منفی، مشتمل بر انفعال در تربیت دینی و تعارضهای خانوادگی بوده است. نقش مدرسه در بُعد ثمربخش با توانمندی های معلم، انعطافپذیری و احترام در رفتار مرتبط بوده و در بُعد تخریب کننده، رفتارهای خشن و تبعیض آمیز، و اجبار بدون آگاهی بخشی شناسایی شد. در بُعد همایندی مدرسه و خانواده، طیفی وسیع، از همایندی کامل تا اختلاف در روشهای تربیتی و مبانی اعتقادی دیده شد و اهداف این دو بافت نیز دارای تنوع و طیفی وسیع بود. نتیجۀ همایندی، تقویت و رشد دانشآموزان در باورهای دینی و نتیجۀ ناهمایندی، سردرگمی آنان، اجبار به گزینش یک سو و گاه انحراف آنها از مسیر برنامهریزیشده بهسمت دینداری بوده است. در بُعد راهبردها، سه شیوۀ قانونمداری، همراهی با خانواده و انتخاب مسیر بهینه دیده شد. جهت ارتقای همایندی، سه راهکار آگاهی از ویژگیهای نوجوانان، تعامل بهتر خانواده و مدرسه، و تشویق دانش آموزان پیشنهاد شد.
|