عنوان | واکاوی کیفیت فعالیت موسیقایی زنان با رویکرد نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه: زنان مشارکت کننده در کلاسهای موسیقی شهر برازجان) |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 3 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 154-128 |
کلید واژه | موسیقی زنان موسیقی موسیقایی باورهای جنسیتی برازجان (شهرستان) نظریه زمینهای فعالیت موسیقیایی هنر جنسیتزده کلاس موسیقی |
چکیده |
در ایران، فعالیت موسیقیایی زنان همیشه مورد بحث و مناقشه بوده است. اما با گسترش ایدههای تجدد این بحث و چالش شدت و حدت بیشتری یافته است. از یک طرف، فعالیت موسیقیایی زنان در شرع و عرف سنتی چندان پذیرفته و مرسوم نیست، از طرفی دیگر، با گسترش فرصتهای آموزشی و حقوقی برابرگرای جنسیتی زنان بیشتری وارد عرصههای موسیقیایی میشوند. در چنین وضعیتی، شناسایی کیفیت فعالیت موسیقیایی زنان از منظر زنان فعال در عرصۀ موسیقی میتواند به توصیف و فهم دقیقتر شرایط و موانع فعالیت موسیقیایی زنان کمک نماید. از اینرو، پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش نظریۀ دادهبنیاد ماهیت، شرایط، محدودیتها، راهبردها و پیامدهای فعالیت موسیقیایی زنان مشارکت کننده در کلاسهای موسیقیایی شهر برازجان را مطالعه نموده است. روش نمونهگیری، هدفمند با رعایت حداکثر تنوع بوده است. اطلاعات لازم از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و دادهها با روش تحلیل مضمونی و کدگذاریِ سه مرحلهای باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. بر اساس تحلیل دادهها میتوان ماهیت فعالیت موسیقیایی این زنان را از نوع محدود در فضایی سرکوبگرانه توصیف کرد که متأثر از موانع و الزامات اجتماعی و فرهنگی، کمبودهای زیرساختاری، پتانسیلهای تسهیلگرانۀ تکنولوژیهای نوین، و ظهور و گسترش نگاه جدید به فعالیت موسیقیایی می باشد. همچنین فعالیت موسیقیایی برای این زنان دارای پیامدهای فردی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. |
کد مقاله | 47696 |
تعداد بازدید | 62 |
|