عنوان | تحلیل جامعهشناختی گرایش به روابط فرازناشویی از دیدگاه نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 3 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 84-61 |
کلید واژه | تقلید بابل (شهرستان) زنان متأهل روابط فرازناشویی تحلیل جامعهشناختی تمایل به روابط فرازناشویی گرایش زنان نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز تقویت افتراقی پاداش تصوری پیوند افتراقی |
چکیده |
روابط فرازناشویی در بسیاری از جوامع به شدت در معرض انگ و برچسبزنی قرارداشته و به یکی از مسائل مهم و اساسی میان زوجها بدل شده است. با وجود رواج آن باز هم پدیدهای است که مورد انگزنی قرار میگیرد و وقتی جامعه با آن روبهرو شود مایه شرمساری خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی گرایش زنان متاهل به روابط فرازناشویی صورت پذیرفته است که میکوشد در پرتو نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز، این مساله اجتماعی را تبیین کند. این مطالعه با استفاده از روش پیمایش در میان 80 نفر از زنان متاهل شهر بابل که بر اساس شیوه نمونهگیری غیرتصادفی از نوع گلوله برفی انتخاب شدهاند، انجام شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای تقویت افتراقی و تقلید و گرایش به روابط فرازناشویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. رگرسیون چندگانه نشان میدهد که از میان متغیرهای مستقل، متغیر پاداش تصوری بیشترین پیشبینیپذیری را بر متغیر وابسته یعنی گرایش به روابط فرازناشویی دارد. نتایج بدست آمده نشان میدهد که گرایش به روابط فرازناشویی تحت تاثیر «پاداشها»، «عکس العمل ها» و «تقلید از رسانهها»، تقویتشده و تکرارپذیریاش بالا میرود. در واقع، روابط فرازناشویی تابعی است مثبت و مستقیم از تقویت افتراقی و تقلید که هر دو به عنوان محرکهای متمایزکننده رفتار عمل میکنند. |
کد مقاله | 47695 |
تعداد بازدید | 60 |
|