• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سنجش عوامل فیزیکی اجتماعی مؤثر بر احساس امنیت زنان در فضاهای شهری (مطالعه موردی: خیابان امام خمینی (ره) شهر گرگان)
تعداد صفحات 17
نویسنده جعفر میرکتولی - زهرا جعفرخانی - سها خاک جسته
مشخصات نشریه  جغرافیای اجتماعی شهری – دانشگاه شهید باهنر کرمان شماره 1 پیاپی 22
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 211-195
کلید واژه امنیت اجتماعی  امنیت اجتماعی زنان  فضاهای شهری  امنیت زنان  امنیت  امنیت شهری  عوامل اجتماعی  فضاهای عمومی  احساس امنیت  عوامل مؤثر  گرگان (شهرستان)  عوامل محیطی  زنان و فضاهای شهری  زنان در فضاهای عمومی  امنیت زنان در فضای شهری  فضای عمومی شهری  احساس امنیت محیطی  عوامل رفتاری  امنیت محیطی  عوامل کالبدی  امنیت فضایی زنان  مبلمان شهری  عوامل فیزیکی  امنیت محیطی جامعه  زنان در فضای شهری  خیابان امام خمینی گرگان  
چکیده مقدمه: امنیت یکی از مؤلفه‌های اساسی رفاه اجتماعی می باشد و زنان به عنوان سرمایه‌های انسانی هر جامعه ای، نقشی مؤثر در پیشبرد تعالی و اهداف جامعه دارند.
داده و روش: از نظر روش و ماهیت این پژوهش که از طریق فرمول کوکران تعداد 200 نمونه تعیین گردید و در نهایت این تعداد حجم نمونه بر اساس بررسی‌ها و نظرات اساتید و کارشناسان 200 نفر از زنان بالای 15 سال از طریق نمونه‌گیری سیستماتیک ساده انتخاب شده که میزان آلفای‌کرونباخ آن 87/0 می‌باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS21 مدل تحلیلی عاملی و LISREL بهره گرفته شد.
یافته ها: تحلیل اطلاعات به‌دست آمده نشان داد، عامل اجتماعی با ضریب اثر 0.941 مهم‎‎‌ترین عامل در احساس امنیت زنان. عامل رفتاری با ضریب اثر 0.932 دومین گروه و بعد از آن مبلمان شهری با ضریب اثر 0.931 سومین گروه می‌باشد. که علت این امر اهمیت مسائل اجتماعی در زیست‌پذیری زندگی شهر گرگان و تنوع اقوام در این شهر می‌باشد.
نتیجه گیری: بر اساس تخمین‌های مدل پژوهش بیشترین بار عاملی در بین نشانگرهای عامل کالبدی به گویه تفکیک فضاهای عمومی و خصوصی (بار عاملی 0.73)، در بین نشانگرهای عامل اجتماعی به گویه بی‌توجهی به حقوق دیگران از طرف دیگر شهروندان (بار عاملی 0.77)، در بین نشانگرهای عامل محیطی به گویه وجود آلودگی صوتی (بار عاملی 0.87)، در بین نشانگرهای عامل مبلمان شهری به گویه باجه‌‌های اطلاع‌رسانی و کمک در وضعیت اضطراری (بار عاملی 0.79)، اختصاص یافته است.

کد مقاله 47653
تعداد بازدید 19

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397