عنوان | تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی تفحص گروهی بر ترس از زایمان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 22 شماره 4 |
تاریخ انتشار | مرداد و شهریور - 1402 |
محدوده صفحات | 463-455 |
کلید واژه | زنان باردار زایمان مادر باردار زنان نخست باردار ترس از زایمان فردوس (شهرستان) تفحص گروهی |
چکیده |
مقدمه: ترس از زایمان علاوه بر ایجاد عوارضی نظیر دیسترس جنینی و طولانی شدن لیبر، شایع ترین علت تقاضای سزارین می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی تفحص گروهی بر ترس از زایمان زنان نخست باردار طراحی و اجرا شد. مواد و روش کار: دراین کارآزمایی در عرصه ۷۲ نفر از زنان نخست باردار و واجد شرایط ورود به مطالعه مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر فردوس در سال ۱۳۹۷ انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای زنان باردار در گروه مداخله، برنامه آموزشی به روش تفحص گروهی در ۶ جلسه ۹۰ دقیقه ای و هفته ای دو جلسه برگزار شد و گروه کنترل آموزش های معمول را دریافت کردند. جهت جمع آوری داده ها از فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه ترس از زایمان ویجیما نسخه A استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۰ در سطح معنی داری ۰/۰۵ و آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل و تی زوجی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین (انحراف معیار) سن مشارکت کنندگان ۲۶/۲۰ (۵/۱۹) سال بود و دو گروه قبل از انجام مداخله تفاوت اماری معنی داری از نظر نمره ترس از زایمان نداشتند. نتایج نشان داد که بعد از مداخله آموزشی به شیوه تفحص گروهی نمره ترس از زایمان در گروه مداخله کاهش معنی داری داشته است. همچنین نتایج نشان داد ترس از زایمان بعد از مداخله تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه مداخله و کنترل داشته است. نتیجهگیری: کاربرد روش تفحص گروهی در آموزش مادران باردار به عنوان یک مداخله اثربخش و قابل اجرا، قادر است ترس از زایمان در زنان نخست باردار را کاهش دهد. اجرای شیوه تفحص گروهی با توجه به گروهی بودن این شیوه آموزشی، تاثیر مضاعفی در کاهش ترس از زایمان و متعاقب تمایل به انجام زایمان طبیعی و کاهش موارد سزارین داشته باشد. |
کد مقاله | 47647 |
تعداد بازدید | 54 |
|