عنوان
|
بازشناسی الگوی بومی آموزش تربیت جنسی از طریق رسانه با توجه به ویژگیهای فرهنگی ایران |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
فرزانه فولادبند - زهرا اجاق |
مشخصات نشریه
|
مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 18 شماره 2 پیاپی 67 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
283-259 |
کلید واژه
|
ایران آگاهسازی تربیت جنسی محتوای تربیت جنسی جامعه ایرانی آموزش والدین مدل بومی رسانههای داخلی توانمندسازی والدین فرهنگ ایرانی ویژگیهای فرهنگی پیامهای رسانهای الگوی تربیت جنسی الگوی بومی آموزش تربیت جنسی تربیت جنسی کودکان توانمندسازی تربیت جنسی تربیت جنسی فرزندان
|
چکیده
|
با توجه به اهمیت تربیت جنسی در توانمندسازی و آگاهسازی کودکان، والدین بهعنوان تسهیلگر نیازمند دریافت اطلاعات صحیح و متناسب با ویژگیهای فرهنگی جامعه هستند. هدف این پژوهش دستیابی به الگوی بومی تربیت جنسی از طریق رسانه برای آموزش، آگاهسازی و توانمندسازی والدین است؛ بهطوریکه ویژگیهای فرم و محتوای تربیت جنسی رسانهای شناسایی شوند. رویکرد پژوهش، کیفی است و از نظریه زمینهای استفاده میکند. دادههای حاصل از مصاحبه نیمهساختاریافته با 13 نفر از صاحبنظران و دستاندرکاران آموزش تربیت جنسی در رسانه به روش تحلیل خرد شامل کدگذاری باز و محوری تحلیل، و 646 برچسب مفهومی یا کدباز استخراج میشوند. این یافتهها بر اساس پرسشها و اهداف پژوهش طبقهبندی و در مقولهها و زیرمقولهها جایگذاری میشوند. محاسبه ضریبکاپایکوهن (0.6) حاکی از پایایی قابلقبول دادههاست. نتایج نشان میدهند که وضعیت آموزش تربیت جنسی در رسانههای داخلی نیازمند توجه است. استفاده از قالبهای رسانهای مختلف با ارجحیت تلویزیون و پیامرسانهای موبایلی، آموزش غیرمستقیم و متناسبسازی فرم ارائه اطلاعات با گروههای مختلف مخاطبان بهعنوان ویژگیهای فرمی در تربیت جنسی از طریق رسانه شناسایی میشوند. بهلحاظ محتوایی نیز، متناسب بودن با فرهنگ و عرف جامعه، اتخاذ نگاه علمی به موضوع، لزوم آموزش خودمراقبتی و بدنآگاهی، پرهیز از افراط و تفریط و آموزش تدریجی واجد اهمیت معرفی میشوند. همچین نتایج نشانمیدهند که برای توانمندسازی کودکان آموزش بهنگام، آموزش نقشهای جنسیتی و ارائه الگوهای مناسب لازم هستند. در پایان براساس تحلیل دادهها «الگوی ارتباطی برنامههای آموزش تربیتجنسی در رسانه» ترسیم میشود.
|