عنوان | رابطه شکست عشقی با استرس تحصیلی دانشجویان دانشگاه زنجان: نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی تحلیلی شناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 14 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 35-15 |
کلید واژه | تنظیم شناختی هیجان استرس تحصیلی شکست عشقی نظمجویی شناختی هيجان ضربه عشق دانشگاه زنجان |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شکست عشقی با استرس تحصیلی دانشجویان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه زنجان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تشکیل دادند که از بین آنها تعداد ۳۰۵ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت داده شدند. ابزارها شامل پرسشنامه ضربه عشق راس (۱۹۹۹)، پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P) و استرس تحصیلی زاژاکووا، لینچ و اسپینشاد (۲۰۰۵) بودند. برای تحلیل دادهها از مدلهای ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان دادند شکست عشقی همبستگی مثبت با استرس تحصیلی ( ۳۶/۲ t = ، ۰۱۱/۰ p = ) و همبستگی منفی با متغیر تنظیم شناختی هیجانی دارد (۵۰/۴- t = ، ۰۰۰/۰ p = ). همچنین بین تنظیم شناختی هیجان با استرس تحصیلی رابطه معناداری بدست آمد ( ۱۶/۶۲ t = ، ۰۰۰/۰ p = ). در نهایت با استفاده از آزمون سویل نقش میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین شکست عشقی و استرس تحصیلی با ضریب مسیر ۶۲/۰- و مقدار ۱۴/۱۷- t = مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: این پژوهش علاوه بر گسترش مبانی نظری موضوع مورد مطالعه، در برگیرنده مفاهیمی برای شناخت اثرات منفی شکست عشقی در بین افراد بود. برای کاهش پیامدهای شکست عشقی به ویژه در حیطه تحصیلی میتوان با برگزاری کارگاههای آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی و آموزش تنظیم هیجانی دانشجویان قدم محکمی در راستای اهداف پژوهشی برداشت. |
کد مقاله | 47630 |
تعداد بازدید | 45 |
|