عنوان | انسجام خانوادگی و والدآزاری: نقش واسطهای خشونت خانگی، تعارض زناشویی، عزت نفس و تابآوری |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 27 شماره 1 پیاپی 105 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 27-19 |
کلید واژه | خشونت خشونت خانگی دانشآموزان دختر انسجام خانواده شهرکرد دانشآموزان دختر دبیرستانی عزت نفس دانشآموزان دبیرستانی انسجام خانوادگی دانشآموزان پسر دبیرستانی تعارض زناشویی تابآوری دانشآموزان پسر دانشآموزان متوسطه اول دانشآموزان دوره متوسطه دوم والدآزاری |
چکیده |
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای خشونت خانگی، تعارض زناشویی، عزتنفس و تاب آوری در رابطه بین انسجام خانوادگی و والدآزاری در دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم در شهر شهرکرد بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم در شهر شهرکرد و مادران آنان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که 779 نفر به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان این پژوهش پرسشنامه والد آزاری فرم پسران (PAS-bv)، مقیاس والد آزاری (دختر- مادر) (PAS-gm)، مقیاس مواجهه کودک با خشونت خانگی (VCED)، مقیاس به تعارض زناشویی والدین (PMCS)، پرسشنامه انسجام خانواده (SFC)، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ و تاب آوری کانر دیویدسون (CD-RIS)، را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین خشونت خانگی، تعارض زناشویی، انسجام خانوادگی، عزت نفس و تاب آوری با والد آزاری رابطه معناداری وجود دارد. مدل نهایی برازندگی مناسبی را نشان داد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که انسجام خانوادگی هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق خشونت خانگی، تعارض زناشویی، عزت نفس و تاب آوری بر والد آزاری اثر معنادار دارد. |
کد مقاله | 47619 |
تعداد بازدید | 34 |
|