• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین اخلاقی و جامعه‌شناختی زمینه‌های مؤثر بر جنسیت‌زدگی جامعه
تعداد صفحات 10
نویسنده احمد جهانی کله سر - محمدمهدی رحمتی - اقباله عزیزخانی
مشخصات نشریه  اخلاق در علوم و فناوری - انجمن ايرانی اخلاق در علوم و فناوری سال 18 پیاپی 6
تاریخ انتشار 1402
محدوده صفحات 17-9
کلید واژه تبیین جامعه‌شناختی  نابرابری‌های جنسیتی  اردبیل  جنسیت‌ زدگی  تبیین اخلاقی  
چکیده زمینه: نابرابری جنسیّتی عبارت است از برخورد یا عملی که براساس جنسیّت افراد به تحقیر، طرد، خوار شمردن و کلیشه ­بندی آنان می ­پردازد و نشان ­دهنده­ یکسان نبودن دسترسی زنان و مردان به فرصت ­ها و امکاناتی مانند امکانات آموزشی است. هدف از تحقیق حاضر تبیین اخلاقی و جامعه­ شناختی زمینه‌های مؤثر بر جنسیت ­زدگی جامعه بود.
روش: پژوهش­ حاضر با توجه به ماهیت موضوع از نوع­ ترکیبی بود. بخش کیفی که به روش داده بنیاد انجام شد جامعه­ آماری شامل اساتید دانشگاهی رشته جامعه شناسی که در زمینه اخلاق و حقوق زنان فعالیت داشتند بود و از میان آنها نمونه ­ای 15 نفره با روش نمونه­ گیری هدفمند و رسیدن به اشباع نظری انتخاب شد. ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته بود و داده ­ها با روش کدگذاری 3 مرحله ­ای تحلیل شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل زنان و مردان بالای 18 سال در شهر اردبیل در سال 1401 بود که از میان آنها 384 نفر به روش نمونه­ گیری­تصادفی­ خوشه­ ای چند­مرحله ­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه بود و تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Lisrel با آزمونهای معادلات ساختاری انجام گرفت.
یافته­ ها: بر اساس نتایج کیفی 63 کد باز شناسایی شد که در 24 مقوله طبقه بندی و در نهایت با کدگذاری انتخابی مدل تحقیق ترسیم شد. در بخش کمی نتایج بیانگر برازش مناسب مدل تحقیق بود.
نتیجه ­گیری: نتایج یافته ­های تحقیق حاکی از آن است که ابعاد، پیامدهای تاثیر و نشانگرهای عامل ­های اخلاقی و اجتماعی، عوامل علی، عوامل مداخله گر، عوامل زمینه‌ای، راهبردهای عامل­ های فرهنگی و اجتماعی بر جنسیت­ زدگی جامعه مورد شناسایی قرار گرفت.

کد مقاله 47603
تعداد بازدید 34

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397