عنوان | اثربخشی بسته آموزشی برای زندگی پایدار بر اساس تجربه زیسته زوجین بر صمیمیت عاطفی، سازگاری زناشویی و کاهش تعارضات زناشویی آنان |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 316-304 |
کلید واژه | تجربه زیسته مداخله آموزشی صمیمیت عاطفی بسته آموزشی سازگاری زناشویی زوجین دارای تعارض زناشویی اثربخشی آموزش تعارض زناشویی تجارب زوجین زندگی پایدار بسته آموزشی زندگی پایدار |
چکیده |
زمینه و هدف: برنامه مداخله آموزشی برای همسران به هرگونه مداخلهای اطلاق میشود که با کاهش میزان روابط مخرب و تقویت رفتارهای سازنده، افراد و روابط آنها را از رذایل مشترک زندگی زناشویی بازدارد. مداخلات آموزشی معمولاً بر محافظت از همسران در برابر عوامل خطر، مانند الگوهای روابط مخرب متمرکز است و باورهای غیرمنطقی و ایجاد عوامل رابطه حمایتی، مانند نگرش مثبت و زناشویی صمیمیت. مواد و روشها: در این تحقیق پژوهشگر از روش کمی استفاده کرده است. برای این منظور، ۲۰ نفر از زوجین، برای اجرای پروتکل انتخاب شد. روش تحقیق در این مرحله از نوع طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل خواهد بود. آزمودنیهای انتخابشده در هر دو گروه آزمایشی و گواه بهوسیله پیشآزمون مورداندازهگیری قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه بوده و نتایج توسط واریانس اندازهگیریهای مکرر تحلیلشده است. برای آزمون نرمال بودن توزیع نمرات مرتبط با متغیرهای پژوهش از آزمون نرمالیته شاپیرو – ویلک استفاده شد، همچنین نتایج مقایسههای زوجی با استفاده از آزمون بونفرونی، مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: محقق تحقیق خود را در قالب سه فرضیه موردبررسی قرار داد و نتایج نشان داد بسته آموزشی بر صمیمیت عاطفی، سازگاری زناشویی و کاهش تعارضات زناشویی تأثیر مثبت و معناداری دارد (۰۰۱/۰ > p). نتیجهگیری: فرضیات پژوهش مورد تأیید قرار گرفت و میتوان گفت که بسته آموزشی زندگی پایدار بر اساس تجربه زیسته زوجین بر صمیمیت عاطفی مؤثر است و این تأثیر ماندگار بوده است. همچنین نتایج نشان داد که بسته آموزشی باعث افزایش سازگاری زناشویی در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل بوده و نیز باعث کاهش تعارضات زناشویی گردیده است. |
کد مقاله | 47600 |
تعداد بازدید | 63 |
|