عنوان | اثربخشی آموزش تربیت جنسی بر سازگاری، انزواطلبی و مهارت اجتماعی کودکان آزاردیده جنسی و کودکان عادی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 1 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 175-165 |
کلید واژه | دوران کودکی آزار جنسی رفتار کودکان سازگاری اجتماعی تربیت جنسی تهران سازگاری مشکلات رفتاری کودکان کودکان آزاردیده کودکان عادی اختلالات رفتاری آزار جنسی کودکان مهارتهای اجتماعی سازگاری فردی اجتماعی سازگاری کودکان آزاردیدگی جنسی انزواطلبی سازگاری فردی آزاردیدگی در کودکی منطقه 19 تهران آزاردیده جنسی منطقه 16 تهران کودکان تهرانی سازگاری اجتماعی کودکان آزار جنسی در کودکی آموزش تربیت جنسی تربیت جنسی کودکان جنوب غرب تهران |
چکیده |
زمینه و هدف: دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است، در این دوره زندگی ممکن است انواع آزار و اذیت جنسی برای کودکان به وجود آید. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تربیت جنسی در کودکان آزاردیده جنسی و کودکان عادی انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کودکان ۷ تا ۱۲ سال جنوب غرب شهر تهران در سال ۱۴۰۰ بودند. نمونه آماری این پژوهش، متشکل از ۱۵ کودک آزاردیده جنسی و ۱۵ کودک عادی در منطقه ۱۹ و ۱۶ تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه انزواطلبی راسل، پپلا و کورتونا (۱۹۷۸)، پرسشنامه سازگاری فردی اجتماعی کالیفرنیا کلارک و دیگران (۱۹۵۳) و پرسشنامه مهارتهایاجتماعی گرشام و الیوت (۱۹۹۰) بود که بر روی هر دو گروه کودکان اجرا شد. در نهایت دادهها به روشهای تحلیل کواریانس با کمک نرمافزار SPSSV۲۲ تحلیل شدند. یافتهها: یافته ها نشان داد که آموزش تربیتجنسی بر افزایش سازگاری و مهارتهایاجتماعی در سطح اطمینان ۹۹ درصد ( ۰۱/۰ P < ) و کاهش انزواطلبی در سطح اطمینان ۹۵ درصد ( ۰۵/۰ P < ) کودکان آزاردیده جنسی در مقایسه با کودکان عادی مؤثرتر است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر این است که آموزش تربیت جنسی میتواند باعث کاهش مشکلات رفتاری کودکان شده و سازگاری و مهارتهای اجتماعی آنان را ارتقا دهد و بنابراین، آموزش تربیتجنسی به کودکان آزاردیده بایستی در اولویت قرار گیرد. |
کد مقاله | 47596 |
تعداد بازدید | 73 |
|