عنوان | بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد زنان خانهدار روستای دستجا در زمینه بازیافت زباله در سال 1399 |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات نظام سلامت - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان - علمی پژوهشی سال 19 شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 256-249 |
کلید واژه | زنان خانهدار زنان روستایی اصفهان دیدگاه زنان مداخله آموزشی آموزش زنان آموزش زنان روستایی عملکرد زنان بازیافت زبالههای خانگی آگاهی زنان مدیریت پسماند زباله پسماندهای خانگی دستجا (روستا) |
چکیده |
مقدمه: افزایش آگاهی و سپس فرهنگسازی در حوزه مدیریت پسماند، میتواند راهگشای این مسأله مهم زیستمحیطی باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد (Knowledge, Attitude and Practice یا KAP) زنان خانهدار روستای دستجا از توابع استان اصفهان در زمینه بازیافت در سال 1400 بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مداخلهای که به روش مقطعی انجام شد، 60 زن خانهدار به روش تصادفی منظم انتخاب شدند و پرسشنامه KAP نسبت به بازیافت را تکمیل نمودند. سپس به گروه آزمون، آموزشهای مرتبط با بازیافت شامل سه جلسه 40 دقیقهای حضوری و یک ساعت آموزش مجازی ارایه و پس از دو ماه مجدد پرسشنامه تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای One-way ANOVA، Independent t و همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین سنی زنان مورد بررسی در گروههای آزمون و شاهد به ترتیب 6/9 ± 9/34 و 2/9 ± 46/36 سال بود. پس از مداخله آموزشی، میزان تغییر سطح آگاهی در گروههای ضعیف، متوسط و خوب به ترتیب 69/34-، 72/7+ و 97/26+ درصد بود. همچنین، میزان تغییر نمرات نگرش در گروههای ضعیف، متوسط و خوب به ترتیب 29/11-، 33/12- و 62/23+ درصد گزارش گردید. در بخش عملکرد نیز در گروههای ضعیف، متوسط و خوب به ترتیب 98/19-، 99/9- و 06/30+ درصد تغییر در نمرات مشاهده شد. نتیجهگیری: با توجه به بهبود قابل توجه KAP زنان خانهدار دهستان دستجا پس از آموزش، با فراگیر نمودن آموزشها ضمن همکاری و هماهنگی با شورا و دهیاری روستاها در جهت توسعه بازیافت در مناطق روستایی، میتوان نتایج خوبی به دست آورد. |
کد مقاله | 47555 |
تعداد بازدید | 47 |
|