• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب‌آوری زنان قربانی همسرآزاری
تعداد صفحات 17
نویسنده فاطمه خاکشور محمدآبادی - سکینه طاهرخانی - عابد مجیدی - اعظم مسلمی
مشخصات نشریه  حیات - دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 98
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 202-186
کلید واژه خشونت  همسرآزاری  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  خشونت علیه زنان  خشونت زناشویی  اراک (شهرستان)  خشونت شوهر  خشونت تجربه شده  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  تجربه خشونت  قربانیان خشونت  زنان خشونت دیده  خشونت تجربه شده در زنان  تاب‌آوری  خشونت شریک جنسی  تاب‌آوری زنان  قربانیان زن  
چکیده زمینه و هدف: در قربانیان خشونت شریک جنسی نزدیک، تاب آوری می­ تواند عامل محافظتی در مقابل تشدید مشکلات روانی باشد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد جهت افزایش تاب­ آوری پیشنهاد شده است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب­ آوری زنان قربانی همسرآزاری انجام گرفته است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است. 80 زن قربانی همسرآزاری با استفاده از نمونه‌گیری سهمیه ­ای از بین زنان مراجعه­ کننده به 3 خانه بهداشت وابسته به مرکز بهداشتی درمانی مشهدالکوبه شهر اراک در سال 1400-1399، انتخاب و با روش تصادفی­ سازی بلوکی در گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 8 جلسه 90 دقیقه­ ای، هفته­ ای یک بار برای گروه مداخله انجام یافت. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه ویژگی­ های فردی و سلامتی، مقیاس تجدیدنظر شده تاکتیک­ های حل تعارض و مقیاس تاب­ آوری Connor و Davidson بود. یک هفته و پنج هفته پس از پایان مداخله، مقیاس تاب­ آوری مجدداً برای هر دو گروه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون تی­ مستقل، آزمون کای‌اسکوئر، آزمون دقیق فیشر و تحلیل واریانس دوطرفه با اندازه­ گیری­ های مکرر انجام یافت. 05/0 > p معنادار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره تاب­ آوری در گروه مداخله از 29/13 ± 21/59 در قبل از مداخله به 27/11 ± 31/64 و 49/10 ± 34/72 در زمان­ های پس­ آزمون و پیگیری رسید. این مقادیر برای گروه کنترل به­ ترتیب 2/17 ± 47/52، 72/14 ± 94/51 و 3/15 ± 47/52 بود. براساس نتایج تحلیل واریانس دوطرفه با اندازه­ گیری­ های مکرر، میانگین نمره تاب­ آوری در دو گروه و در سه مقطع زمانی بررسی شده، تفاوت آماری معناداری داشت (001/0 > p).
نتیجه‌گیری: اجرای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می­ تواند تاب­ آوری زنان قربانی همسرآزاری را ارتقا دهد. لذا می­ توان از این مداخله در برنامه­ های ارتقای سلامت روان زنان قربانی همسرآزاری استفاده کرد.

کد مقاله 47544
تعداد بازدید 20

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397