عنوان
|
بررسی ویژگیهای شخصیتی، اهداف و برنامههای جوانان در راستای تغییر ویژگیهای شخصیتی خود: با نگاهی بر تفاوتهای جنسیتی |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
حمیده محمدی دهج - سمانه اسعدی - اولیور رابینسون |
مشخصات نشریه
|
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 24 شماره 1 پیاپی 91 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1402 |
محدوده صفحات
|
22-12 |
کلید واژه
|
زنان دانشجو اهداف مسئولیتپذیری برنامه دانشگاه یزد ویژگیهای شخصیتی زنان پنج عامل شخصیت توافق پذیری گشودگی به تجربیات دانشجویان مرد مسئولیتپذیری زنان تغییر ویژگیهای شخصیت ویژگیهای شخصیتی مردان مسئولیتپذیری مردان
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای شخصیتی، اهداف و برنامههای جوانان برای تغییر ویژگیهای شخصیتی خود با توجه به تفاوتهای جنسیتی انجام شد. در چارچوب طرحی توصیفی از نوع علی- مقایسهای از بین تمامی دانشجویان 18 تا 25 ساله دانشگاه یزد تعداد 160 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان گروه نمونه در پژوهش شرکت داشتند. دادهها از طریق پرسشنامه 5 عامل بزرگ شخصیت (Costa & McCrae,1992) و اهداف تغییر آن به صورت اینترنتی و آنلاین جمع آوری شد. دادهها توسط نرم افزار Spss22 و با استفاده از آزمونهای تی مستقل و خی دو مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان داد میانگین ویژگی توافق پذیری در کل گروه نمونه از سایر ویژگیها بیشتر بود. نتایج آزمون T برای مقایسه ویژگیهای شخصیتی زنان و مردان نشان دهندهی تفاوت معنادار در توافق پذیری (001/0 P = ) و گشودگی به تجربه (006/0 P = ) بود. در ارتباط با اهداف تغییر ویژگیهای شخصیتی، مقدار خی دو بیانگر این بود که بین زنان و مردان در اهدافشان برای تغییر ویژگیهای توافقپذیری (001/0 = p)، گشودگی به تجربه (001/0 = p) و مسئولیتپذیری (006/0 = p) تفاوت معنادار وجود دارد. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت ویژگیهای شخصیتی در عین پایداری نسبی، قابلیت تغییر داشته و تعریف اهداف تغییر و برنامهریزی میتواند تاثیرگذار باشد.
|